Show simple item record

dc.contributor.author Клековкін, Олександр Юрійович
dc.date.accessioned 2020-06-03T10:00:13Z
dc.date.available 2020-06-03T10:00:13Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Клековкін О. Ю. Періодизація і метод історії театру: маркери // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 1. С. 34-39 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1124
dc.description В історіографії українського театру виокремлено кілька типів періодизацій як маркера методу дослідження: І. Публіцистичний: а) епонімічний ("театр до Котляревського", "театр до Кропивницького" та ін.); b) канонічний, орієнтований на створення канону української культури; с) "накопичувальний" (накопичення "досягнень"); d) до темпорального накопичення "позитивних ознак" відносять- ся періодизації на основі термінів "старий", "новий", "новітній". ІІ. Естетичний (частково за епонімами). IІІ. Культурно-історичний: а) етноцентричний — акцентування інкультурації театру і визначення його місця у національній культурі; b) культурно-історичний з вкрапленням додаткових ознак ІV. Проблемний: виокремлення локальних історичних сюжетів і деміфологізація подій. In the historiography of the Ukrainian theater, several types of periodizations are singled out as a marker of the research method: I. Publicistic: a) eponymous ("the theater before Kotlyarevsky", "the theater before Kropyvnytsky", etc.); b) canonical, aimed at creating a canon of the Ukrainian culture; c) "accumulative" (accumulation of "achievements" d) temporal accumulation of "positive features" includes periodizations on the basis of such terms as "old", "new", "newest". ІІ. Aesthetic (partially eponymous). IІІ. Cultural-historical: a) ethnocentric — the emphasis is on the inculturation of the theater and determination of its place in the national culture; b) cultural-historical with the addition of certain genre features. ІV. Problematic: identifying local historical plots and demythologization of events. The prospect of further exploration of the problem and the creation of objective periodization is to shift attention from biographies of eminent artists and their works to the features that structure the theatrical culture. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи: виявити маркери методу дослідження на основі аналізу періодизацій, запропонованих українськими істориками театру ХХ століття проаналізувавши не дати, на які вони спиралися, а мотиви, якими вони керувалися. Методологія: порівняльний аналіз періодизацій історії українського театру і виокремлення в них ключових термінів, котрі виконують роль маркерів методу театрознавчого дослідження. Наукова новизна полягає в тому, що вперше одиницею аналізу принципів періодизації, як маркера методу дослідження, обрано терміни, якими оперували самі історики театру. The purpose of the article is to identify markers of research methods based on the analysis of periodizations suggested by the Ukrainian theater historians of the twentieth century, having analyzed the motives, which they were guided by, instead of the dates, which they relied on. Methodology: comparative analysis of Ukrainian theater history periodizations and identification of key terms in it, which serve as markers of theater research methods. Scientific novelty resides in the fact that the terms used by theater historians themselves are chosen to be the unit of the analysis of periodization principles, as an indirect marker of the research method. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject періодизація історії театру uk_UA
dc.subject історія театру uk_UA
dc.subject маркери uk_UA
dc.title ПЕРІОДИЗАЦІЯ І МЕТОД ІСТОРІЇ ТЕАТРУ: МАРКЕРИ uk_UA
dc.title.alternative Periodization and method of history of theater: markers uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account