Короткий опис(реферат):
Мета роботи полягає в тому, щоб висвітлити та проаналізувати композиційні прийоми, специфіку пластичних зображень фасадів поховальних плит міста Кременця, одного з волинських осередків єврейської культури XVIII – поч. ХХ століття. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні культурологічного, ретроспективного методів та використанні критичного аналізу. Наукова новизна. Уперше висвітлюються та аналізуються художньо- стильові особливості меморіальної пластики єврейського кладовища м. Кременця та з’ясовуються основні чинники, що вплинули на їхнє формування. Висновки. У результаті дослідження встановлено, що в епітафіальному різьбленні кременецьких єврейських надгробків домінують симетричні композиції. Тут знайшли вираження безліч ідей, пов’язаних з осмис-ленням смерті в єврейській культурній традиції. Чимало візерунків використовувалися в архітектурі та українському декоративно-прикладному мистецтві епохи бароко. Визначено, що у процесі тривалої художньої практики сформувалися національні особливості декоративного різьблення,
які відповідали естетичним вимогам євреїв та забезпечували дотримання релігійних ритуалів.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article consists of explaining and analysing the compositional ways and peculiarities of plastic images of the facades of the gravestones in Kremenets – one of the Volyn areas of the Jewish culture in the XVIIIth – at the beginning of the XIXth century. The methodology of the investigation is based on the application of culturological, retrospective methods and critical analysis. Scientific Novelty. For the first time, it is cleared up and analyzed the artistic and style peculiarities of the memorial plastic arts of Jewish cemetery in Kremenets and are explicated the main factors that influenced on them. Conclusions. So, we can sum up that symmetrical compositions dominate in epitaph carving of the Kremenets tombstones. A lot of ideas connected with the meaningfulness of death in the Jewish cultural tradition found their expression
in the epitaphs of the Kremenets matsevas. A good few patterns were used in the architecture and Ukrainian arts-and-crafts in the baroque period. It’s determined that in the process of a long artistic practice national peculiarities of decorative carving were formatted which corresponded to esthetic requirements of the Jews and ensured the following to their religious rituals.