Show simple item record

dc.contributor.author Божко, Тетяна Олександрівна
dc.date.accessioned 2020-07-06T13:20:29Z
dc.date.available 2020-07-06T13:20:29Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Божко Т. О. Умови фахової підготовки дизайнерів-графіків / Тетяна Олександрівна Божко // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. - Київ : Міленіум, 2018. - Вип. ХХХХ. - С. 80-89 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1697
dc.description Purpose of the article. The goal of this research is to identify the specifics of professional thought of graphic designers, to demonstrate meaningful differentiation of the tasks that should be established and solved during the time of preparation. Methodology. The author uses the research methodology that consists of using the theoretical methods and system-structural analysis that allow to see and fill knowledge gaps regarding the professional abilities of graphic design specialists. Scientific novelty of the work is to expand the perceptions about the level of divergent thinking of graphic designers, their ability to identify and comprehensively process structural relationships between all elements of the visual code in the information messages of the different level of complexity. It is suggested to consider the professional abilities of specialists in graphic design as a personification of polylinguistic visual coding of information that is clearly perceived and unambiguously decoded by consumers. Conclusions. Perception of the requirements for the professional thinking of graphic designers provides the reason to consider modern graphic design as an integrative activity that is focused on quality assurance in the visual encoding of information using four fundamentally different coding systems: imaging, typographic, sign and technical. Hence, a specialist in graphic design must be able to conduct a holistic structuring of objects of the material world; be able to provide justification for the efficiency of the means of encoding of communicative appeals, and to ensure the quality and graphic culture of their implementation. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи − виявити специфіку фахового мислення дизайнерів-графіків, змістову диференціацію тих завдань, що мають бути встановлені та вирішені в процесі їх підготовки. Методологія дослідження полягає в застосуванні методів теоретичного та системного-структурного аналізу, що дають змогу побачити та заповнити лакуни щодо професійних здатностей фахівців з графічного дизайну. Наукова новизна роботи полягає в розширенні уявлень про рівень дивергентного мислення дизайнерів-графіків, їхніх здатностей до виявлення і всебічного опрацювання структурних зв’язків між всіма елементами візуального коду у різнорівневих за складністю інформаційних повідомленнях. Встановлено, що розглядати професійні здібності фахівців з графічного дизайну необхідно як уособлення різноманітного візуального кодування інформації, що чітко сприймається й недвозначно декодується споживачами. Висновки. Осмислення вимог до фахового мислення дизайнерів-графіків надають підстави розглядати сучасний графічний дизайн як інтегративну діяльність, орієнтовану на забезпечення якості у візуальному кодуванні інформації за допомогою 4 принципово відмінних систем кодування: зображувальної, типографської, знакової та технічної. Звідси фахівець з графічного дизайну має вміти проводити цілісне структуро-утворення об’єктів матеріального світу; вміти надавати обґрунтування щодо ефективності задіяних ним засобів кодування комунікативних звернень й забезпечувати якість та графічну культуру їхнього втілення. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject дизайнери-графіки uk_UA
dc.subject фахова підготовка uk_UA
dc.title УМОВИ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ДИЗАЙНЕРІВ-ГРАФІКІВ uk_UA
dc.title.alternative Conditions for professional training of graphic designers uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account