Abstract:
У дисертації пропонується теорія літургічної музики в зв'язку з вивченням творчості сучасних українських композиторів. Явище літургічної музики розглядається в єдності з явищами канону і неоканонічного, в історичному жанровому, текстологічному і стильовому контекстах, як духовна парадигма композиторського мислення. Створюється широка музикознавча понятійна основа вивчення категорії літургічної музики. Конкретизується поняття про духовну символіку щодо стильових принципів літургічних творів українських авторів. Виявляються музично-тематичні і стилістичні обумовленості літургічної семантики як національно-стильової. Доводиться важливе значення традиції в становленні літургічної музики, зокрема, методу реінтерпретації як способу діалогу з канонічними умовами музичної творчості.
Розкривається парадигматичне значення жанрово-стильових новацій у творчості ряду сучасних українських композиторів. Виявляються загальні теми і вербальні фактори образно-композиційної реінтерпретації в творах українських авторів останніх років, одночасно своєрідність прояву неоканонічної тенденції у творчості Л. Дичко, В. Камінського, М. Скорика, Є. Станковича. Розкриваються музично-тематичні основи образної драматургії, музично-стилістичний зміст окремих літургічних творів. Доводиться перевага музичної сторони в авторських інтерпретаціях (реінтерпретаціях) літургії та у формуванні її національно-семантичних властивостей.
Аналітичним шляхом доводиться, що саме Літургії Л. Дичко є взірцем музично-авторського розуміння літургійного тексту, обумовлюють головні тенденції розвитку літургічної музики у творчості сучасних українських композиторів, зокрема, стильовий плюралізм - множинність неостильових орієнтацій, пріоритетне значення стилістики канта і обіходних розспівів, посилення емоційної експресії, образної контрастності. У зв'язку з цим визначаються основні образно-емоційні сфери літургічної музики і відповідні до них групи стилістичних засобів, виявляється стилістична і стильова спільність літургійних творів українських композиторів кінця XX - початку XXI століть.
Description:
In the dissertation the theory of liturgical music is offered in connection with the study of creation of the modern Ukrainian composers. The phenomenon of liturgical music is examined in unity with the phenomenon of canon and neocanonical, in historical genre, textual criticism and stylish contexts, as spiritual paradigm of composer's thought. A wide musicology concept basis to studing of category «liturgical music» is provided. A concept is specified about spiritual symbolism in relation to stylish principles of liturgical works of the Ukrainian authors. The musically-thematic and stylistic conditionality of nationally-stylish liturgical semantics is revealed. The important value of tradition is proved in becoming of liturgical music, in particular, the reinterpretation as method of dialog with the canonical terms of musical creation.
The paradigmatic value of genre-stylish innovations opens up in creation of row of the modern Ukrainian composers. General themes and verbal factors of type-composition reinterpretation is determined in works of the Ukrainian authors the last years, simutaneously originality of display of neocanonical tendency in creation of L. Dychko, V. Kaminsikyy, M. Skorik, E. Stankovich comes to light. Musically-thema¬tic bases of type dramaturgy open up, musically-stylistic maintenance of separate liturgical works is revealed. Advantage of musical side is grounded in authors interprettations (reinterpretations) of liturgy and in the forming of its nationally-semantic properties.
By an analytical way is proved, that exactly Liturgies by L. Dychko is the model of the musically-author understanding of liturgy text. They are caused main progress trends of liturgical music in creation of the modern Ukrainian composers, in particular, stylish pluralism.The basic type-emotional spheres of liturgical music and groups of stylistic facilities proper to them are determined in this connection, stylistic and stylish community of liturgical works of the Ukrainian composers of the end of XX the beginning of XXI centuries comes to light.
It is revealed, that neocanonic as the main genre-stylish tendency of liturgical music against on the method of reinterpretation. The method comes forward plural by the «interinterpretation» author (by a composer) of both the own compositions projects (works) and genre canon on the whole, allows literally to realize the phenomenon of tradition (transmissions of text), draws together actually canonical (officially-pragmatic) and artistic (freely-semantic) sides of liturgical music. Comparison of creative positions of representatives of Ukrainian composer's school allows to fit for liturgical music as to the dialogic phenomenon in diachronic and in the simultaneous dimensions - from historical and structurally-composition sides.