Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Оновлення київських храмів у культурно-історичних умовах України першої половини XIX століття (на матеріалі монументального живопису Успенського собору Києво-Печерської лаври і Софії Київської)

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бардік, Марина Афанасіївна
dc.date.accessioned 2020-09-03T13:35:12Z
dc.date.available 2020-09-03T13:35:12Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Бардік М. А. Оновлення київських храмів у культурно-історичних умовах України першої половини XIX століття (на матеріалі монументального живопису Успенського собору Києво-Печерської лаври і Софії Київської) : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 26.00.01 "Теорія та історія культури (мистецтвознавство)" / Марина Афанасіївна Бардік ; Нац. акад. кер. кадр. культури і мистецтв, Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. К., 2017. 20 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/2074
dc.description The thesis the mural paintings of the Kyiv-Pechersk Lavra’s Dormition Cathedral and St. Sophia Cathedral as a phenomenon of artistic culture and a component of the renewal of the Kyiv Orthodox cathedrals under the cultural and historical conditions of Ukraine in the first half of XIX century has been comprehensively researched. Analysis and systematization of scientific publications of the XIX-XXI centuries found the limitations of the existing general historical approach, as well as the “author’s arbitrariness”, id est a cultural and historical phenomenon that consisted in duplicating the unreliable information, confusion in definitions and dates, incorrect archival references. On the factual basis, the myth of the low qualification of artists who renewed the paintings has been refuted, and a view on the process of painting decoration renewal of the specified the Dormition and St. Sophia Cathedrals has been reconceptualized. The content of the terms of the renewed and renovated mural painting composition has been formulated. The renewed composition of mural painting is an image which was drawn anew. The renovated composition of mural painting is an image with which the works of a restoration character have been performed. The author of the renewed composition is the artist, who draws it anew; it is dated by the time of execution. The renovated composition is attributed by its primary origin: the author is an artist who painted it (but not renovated), the dating is a time of creation (but not of renovation). Thanks to the content of these terms, there is a direct link between the type of work (renewal or renovation) and the authorship and dating of the images. Types of work performed are a criterion for conducting the attribution of paintings, establishing the author and the time of creation. The method for the attribution of mural painting compositions has been formulated and applied. Authorship and dating of mural painting compositions are determined by the criterion, which is by the type of work performed by artists and craftsmen. Types of work are clarified in the process of comprehensive analysis of archival sources, publications, restoration reports, and other documentary evidence. For the first time, the attribution of the compositions of the first half of the XIX century in the Dormition and St. Sophia Cathedrals has been carried out, the process of renewal and creation of new paintings in St. Sophia Cathedral in the first third of the XIX century has been outlined. 1800-1850s have been presented as the period of formation of the completed painting decoration in the Dormition Cathedral. The stylistic features of the renewed compositions of the mural paintings in the Dormition and St. Sophia Cathedrals in the first half of the XIX century have been researched. The renewed paintings have been defined as an artistic phenomenon based on the synthesis of stylization of the original images with the own manner of artists, who used the techniques of baroque, classical, academic painting, icon painting, citation of elements of ancient compositions. uk_UA
dc.description.abstract Дана робота є комплексним дослідженням монументального живопису Успенського собору Києво-Печерської лаври та Софії Київської як феномена художньої культури і складової процесу оновлення київських православних храмів у культурно-історичних умовах України першої половини ХІХст. Спростовано упереджене трактування оновлення розписів зазначених соборів. Визначені культурно-історичні чинники, які вплинули на оновлення православних храмів Києва впершій половині ХІХ ст. Простежено культурно-історичний зв’язок оновлення розписів Успенського та Софійського соборів, його значення у збереженні культурної спадщини сакральних пам’яток. Введені до наукового обігу імена художників і майстрів, які виконували оновлення соборів. Сформульовано смислове наповнення термінів оновлена і поновлена композиція монументального живопису. Сформульовано та впроваджено метод для атрибуції композицій монументального живопису, який базується на визначенні видів робіт, виконаних художниками і майстрами. Вперше досліджено оновлення і створення нових розписів у храмі Св. Софії в першій третині ХІХ ст., проведено атрибуцію композицій монументального живопису першої половини ХІХ ст. Успенського та Софійського соборів. Оновлені розписи визначені як мистецький феномен, що ґрунтувався на синтезі стилізації первинних зображень і власної манери художників, які використовували прийоми барокового, класицистичного, академічного живопису, іконопису, цитування елементів давніх композицій. Уточнена і переосмислена історія монументального живопису Успенського та Софійського соборів першої половини ХІХ ст. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Київський університет імені Бориса Грінченка uk_UA
dc.subject Київські храми uk_UA
dc.subject Успенський собор Києво-Печерської лаври uk_UA
dc.subject Софія Київська uk_UA
dc.subject Україна uk_UA
dc.subject культурно-історичні умови uk_UA
dc.subject монументальний живопис uk_UA
dc.subject художня культура uk_UA
dc.subject культурна спадщина uk_UA
dc.subject сакральне мистецтво uk_UA
dc.subject Києво-Печерська лавра uk_UA
dc.subject Київський Софійський собор uk_UA
dc.title Оновлення київських храмів у культурно-історичних умовах України першої половини XIX століття (на матеріалі монументального живопису Успенського собору Києво-Печерської лаври і Софії Київської) uk_UA
dc.title.alternative Renewal of Kyiv Cathedrals under Cultural and Historic Conditions of Ukraine in the First Part of XIX Century (a Case Study of Mural Paintings in the Kyiv-Pechersk Lavra’s Dormition Cathedral and Kyiv St. Sophia Cathedral) uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу