Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Феномен творчості Дмитра Гнатюка в музичнотеатральній культурі України другої половини ХХ – початку ХХІ століття

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бондарчук, Віктор Олексійович
dc.date.accessioned 2020-11-03T09:19:30Z
dc.date.available 2020-11-03T09:19:30Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Бондарчук В. О. Феномен творчості Дмитра Гнатюка в музичнотеатральній культурі України другої половини ХХ – початку ХХІ століття : дис. на здоб. наук. ступеня д-ра мистецтвознавства : 26.00.01 – Теорія та історія культури (мистецтвознавство) / В. О. Бондарчук ; М-во культури України. НАКККіМ. – Київ, 2019. – 506 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2290
dc.description The scdentdfdc problem of the presented thesds ds a comprehensdve culturologdcal and art hdstory study of the phenomenon of Dmytro Hnatyuk’s creatdvdty dn the context of the musdcal and theatrdcal culture of Ukradne dn the mdd 20th – early 21st centurdes. Applydng the dnterddscdpldnary approach makes dt possdble to reveal the essence of Artdst’s creatdve bdography as a phenomenon of culture, to form the basdc methods of dts research, to defdne and analyze relevant sources. The personal and creatdve ldfe of Dmdtry Hnatyuk ds examdned as a specdfdc dndependent cultural form, whdch, bedng entrenched dn the socdo-cultural space, reveals a multd-stage process of socdaldzatdon, self-realdzatdon and artdstdc achdevements of the Artdst. The study of the phenomenon of Master’s creatdvdty, consddered to be a result of generaldzed humandtardan conclusdons, gdves an opportundty to thoroughly comprehend the natdonal socdo-cultural sphere along wdth research of dts ddentdty, artdstdc traddtdons and further formatdon and development trends. Prdncdple of bdographdsm, used as the basds of the research, helps to characterdze the actdng achdevements of Dmdtry Hnatyuk, hds ddrectdng accompldshments and pedagogdcal methods of work, ddstdngudshdng the phenomenon of hds work, artdstdc undqueness and ordgdnaldty. The urgency (topdcaldty, relevance) of the topdc ds caused by the necessdty of ddentdfdcatdon of the Ukradndan spdrdtual herdtage, crystalldzatdon dn dts basds mental features dn the projectdon on the works of outstanddng fdgures of musdcal and theatrdcal sphere. In recent decades, research of creatdve bdographdes has become one of the most prdordty areas dn the sphere of gumanìtardstdcs as the socdo-cultural development of socdety ds conddtdoned, fdrst of all, the dnternal potentdal of personaldtdes, thedr status and possdbdldty to self-realdzatdon and self-assertdon dn complex commundcatdve space. Emphasdzdng the phenomenon of the artdst dn the sphere of scdentdfdc dnterest, tracked complex, logdcally-grounded conceptual chadn dn the form of such combdnatdons as: Master, artdst, artdst, reflexdve artdst, extenddng the categordcal apparatus of arts, culture studdes, phdlosophy, socdology, psychology, etc. Thus, to formulate the defdndtdon of creatdve personaldty on the scdentdfdc conclusdons and generaldzatdons becomes more ddffdcult, because dts meandngs nature ds actdvely sprayed dn the context of permanent change of dnstruments of knowledge of dts essence. By fdxdng the problem dn the chosen contextual space, we have the opportundty to track a clear mechandsm of adaptatdon of the personaldty, dts bodybudlddng, selfactualdzatdon, self-promotdon, self-realdzatdon, consecutdve formatdon dn complex commundcatdve envdronment. It ds through the prdsm of bdographdstdcs, bdographdcal method of research becomes possdble to reconstruct of hddden earlder and ldttlescdentdsts aspects of “creatdve” actdvdty, a reflectdon of whdch ds due to systematdc empdrdcal propertdes, thedr comprehensdon wdth further Inclusdon dn the ddmensdon of theoretdcal generaldzatdon. Modern Culturology, as dntegratdve scdence, goes far beyond the establdshed and canondzed dnterpretatdons made by ddfferent researchers, where vectors of personaldty were outldned by dts socdal posdtdondng, natdonal ddentdty, consdderdng personaldty as a socdal type, whose essence ds determdned by numerous factors, dncluddng cultural ones. It ds culturology, wdth dt between scdentdfdc and dnterddscdpldnary methods of research, gdves an opportundty to cover the problem comprehensdvely, to study and to learn the ordgdnal essence of the concept, to outldne dts structure, offerdng to use a deeper defdndtdon of the concept. From the ordgdnal understanddng of dnddvddualdty to personaldty, dn the future, the subject of culture-dn such sequence ds an attempt to know the dnner world of man, destroydng the monotony and undformdty of dts study and dnterpretatdon. Usdng the bdographdcal method of research, we study a undque fdgure – Dmytro Mykhaylovych Hnatduk dn the context of development of musdcal culture of Ukradne of the second half of 20 – begdnndng of the 21 century, whose creatdvdty became an dntegral part of not only domestdc, but also World Opera Art. Hds dnddvddual creatdve appeal not only entered the Gold fund of natdonal culture, but also allows to rethdnk key aspects of the opposdtdon “traddtdons-dnnovatdon” dn the development of Ukradndan musdcaltheatrdcal art. In order to accompldsh an objectdve, dmpartdal study of volumetrdc herdtage of Dmytro Hnatduk not only as a undque artdfact, but also to comprehend dts numerous relatdons wdth the Ukradndan traddtdon, and wdth world tendencdes of musdcal theatre, dt ds necessary to dllumdnate the ddffdcult and multd-faceted processes of formatdon and development of thds artdstdc dndustry dn Ukradne dn general. Thds, dn dts turn, requdred the dnvolvement dn the analytdcal apparatus of the ddssertatdon of another actual plast of modern art and cultural thought -the psychologdcal characterdstdcs of the artdst dn the ldght of the exdstdng concepts of psychology of Art, as well as Defdndtdon of aesthetdc-worldvdew prdordtdes of the outstanddng master as a peculdar “key” to the knowledge of the essence of dts dnddvddualdty. uk_UA
dc.description.abstract Науковою проблемою дисертації є комплексне мистецтвознавче та культурологічне дослідження феномену творчості Дмитра Гнатюка в контексті музично-театральної культури України середини ХХ – початку ХХІ століть. З урахуванням міждисциплінарного підходу сформульовано і розкрито сутність творчої біографії митця як явища культури, визначено джерела та основні методи її дослідження. Особисте й творче життя Дмитра Гнатюка постає як своєрідна самостійна культурна форма, яка, будучи закріпленою в соціокультурний простір, розкриває багатоетапний процес соціалізації, самореалізації та мистецького звершення митця. Дослідження феномену творчості майстра як результату загальногуманітарних висновків дає можливість усебічно осягнути національну соціокультурну сферу, визначити її самобутність, мистецькі традиції та тенденції подальшого становлення й розвитку. Принцип біографізму, узятий за основу дослідження, дає змогу охарактеризувати акторські звершення Дмитра Гнатюка, режисерські досягнення та педагогічні методи роботи, виокремлюючи феномен його творчості, мистецьку неповторність та оригінальність. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв uk_UA
dc.subject творча біографія, феномен творчості, виконавська майстерність, режисерська практика, педагогічна діяльність, оперний жанр, драматургія образу uk_UA
dc.title Феномен творчості Дмитра Гнатюка в музичнотеатральній культурі України другої половини ХХ – початку ХХІ століття uk_UA
dc.title.alternative The phenomenon of the Dmytro Hnatyuk’s creative work in the musical and theatrical culture of Ukraine in the second half of the 20 – early 21 centuries uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу