Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Звуковий універсум індустріального міста у фортепіанній творчості європейських композиторів першої третини ХХ сторіччя

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Мартинова, Наталія Іванівна
dc.date.accessioned 2020-11-23T15:43:29Z
dc.date.available 2020-11-23T15:43:29Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Мартинова Н. І. Звуковий універсум індустріального міста у фортепіанній творчості європейських композиторів першої третини ХХ сторіччя : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – Музичне мистецтво / Н. І. Мартинова ; М-во культури України. ЛНМА імені М. В. Лисенка.– Львів, 2018. – 196 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2399
dc.description The dissertation is devoted to studying the process of the updated sound images intonational universe of the industrial city implementation in piano creativity of the European composers of the first third of the 20th century. The urgency and novelty of the work are due to the artistic significance of the urbanistic vector in the musical art of the early twentieth century, as well as the absence of generalized scientific works about the influence of urban aesthetics on the musical art of the first third of the twentieth century in general and on the evolution of the system of piano expressions in particular. The musical material for research is the piano pieces of European composers of the first third of the twentieth century of various national schools, as well as experimental programmatic thumbnails of American composers, whose complex of musical-expressive means reflected the latest sounding of processes of industrialization of large cities. The focus of the study is a series of software piano miniatures by Eric Sati, composers of the French «six», Igor Stravinsky, Erwin Schulgoff, Sergei Prokofiev, Leo Ornstein, Charles Ives, George Antheil, Bohuslav Martinu, Vsevolod Zaderatsky, Volodymyr Deschevov etс. A complex of scientific methods in their interaction is used for studing the declared topic in the dissertation. The historic-dialectic approach allows us to investigate the dynamics of historical processes that directly influenced the emergence of urbanist tendencies in art. Theoretical and thematictypological approaches make it possible to identify the specifics of embodiment and figurative and thematic interpretation of urban themes. For the analysis of specific piano works, musical-analytical and computational methods are used that reveal both the stylistic individuality of compositive perception and the evolution of the semantic interpretation of the industrial city's sound phonics. The scientific novelty of the dissertation is that for the first time in Ukrainian musicology: • there were explored ways of integrating sound images and realities of an industrial city into the field of academic art, namely, through the appeal to the subjects of industrialization as a new sign-expressive semantic system and the themes of the newest forms of urban communication (sports, cinema, circus, jazz); • it was carried out on the basis of a number of piano works sacred on urban themes the conceptualization of the embodiment of piano music in the sound universus of the industrial city; • it has been clarified the specificity of the musical adaptation of the updated sound toponomy of the early twentieth century city in the composers of various national schools: genre-range zones, system of expressive means, principles of shaping, etc.; • it was observed he process of updating the sound image of the piano as a result of penetration into the piano system of "shock" as an echo of "new dynamism" and genre-style models of jazz style; • it was explored the evolution of stylistic approaches and aspects of the development of jazz style in piano creativity of composers of the first third of the twentieth century. The materials of this research can be used in further development of scientific issues concerning the actualization of the latest artistic phenomena and trends of the beginning of the 20th century that were in the wake of modernism. Some of the research findings were discussed at scientific conferences, such as "Young musicology" (Lviv, 2011, 2013), International conference "The Musicology Universe of the Young" (Lviv, 2017), Ukrainian youth at the scientific and creative conference "Days of Science" (Odesa, 2015). Approval of the results was carried out in the author's course of lectures on «Methods of teaching the piano» during an open lecture, read for postgraduate students in the course "Philosophy of Art", as well as in open concerts-lectures «Jazz in Classic» (Lviv, 2015) and «Return from oblivion» (Lviv, 2017). On the basis of the materials of the dissertation an open lecture concert was held in Sichuan (China, 2012). uk_UA
dc.description.abstract Дисертацію присвячено дослідженню процесу втілення оновленого звукообразного інтонаційного універсуму індустріального міста у фортепіанній творчості європейських композиторів першої третини ХХ ст. Актуальність та новизна роботи зумовлені художнім значенням урбаністичного вектору у музичному мистецтві початку ХХ ст., а також відсутністю узагальнюючих наукових праць стосовно впливу урбаністичної естетики на музичне мистецтво першої третини ХХ ст. загалом, та на еволюцію системи піаністичної виразовості зокрема. Музичним матеріалом для дослідження є фортепіанні твори європейських композиторів першої третини ХХ ст. різних національних шкіл, зокрема української, а також ряд експериментальних програмних мініатюр американських композиторів, що комплексом музично-виразових засобів віддзеркалили новітню звукообразність процесів індустріалізації великих міст. Матеріали дослідження можуть бути використані у подальшій розробці наукової проблематики стосовно актуалізації новітніх мистецьких явищ і тенденцій початку ХХ сторіччя, що перебували у лоні модернізму. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка uk_UA
dc.subject фортепіано, місто, урбанізм, індустріалізація, звуковий універсум, джаз, машинерія uk_UA
dc.title Звуковий універсум індустріального міста у фортепіанній творчості європейських композиторів першої третини ХХ сторіччя uk_UA
dc.title.alternative The sound universe of the industrial city in the piano-art of European composers of the first third of the 20th century uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу