Короткий опис(реферат):
Мета роботи – дослідити особливості взаємодії жанру «музичний портрет», французьких жанрів mélodie і chanson в камерно-вокальної творчості Ф. Пуленка, з іншими традиційними жанрами і мистецтвами авангарду. Вивчити специфіку синтезу жанрів, його вплив на еволюцією «музичних портретів». Методологія дослідження. Для розв’язання поставлених завдань були
застосовані: компаративний метод, та метод аналогії – для виявлення типологічних паралелей між композицією творів літературного і музичного мистецтва, герменевтичний – для тлумачення музичних і поетичних текстів; аналітичний – для теоретичного аналізу музичних творів, культурно-історичні методи з метою осмислення динаміки історичних та соціокультурних
процесів. Наукова новизна полягає в розширенні уявлень про взаємовплив традиційних жанрів і синтез жанрів мистецтв авангарду у камерно-вокальних портретах в творчості Ф. Пуленка, які не були достатньою мірою досліджені у вітчизняної музичної літературі. Аналіз текстових особливостей дає можливість підтвердження еволюційних процесів жанру «музичний портрет» на основі глибинних зв'язків між портретними жанрами, поєднання традицій і новаторства, старовинного і сучасного – жанрової еклектичності. Висновки. Аналіз вокальних творів Пуленка, створених в портретному жанрі, дає можливість зробити висновки, що композитор гармонічно поєднує жанри mélodie та chanson з іншими традиційними жанрами і мистецтвами авангарду, розвиває французькі традиції, надає інший вимір існування жанру «музичного портрету». За рахунок синтезу портретних жанрів, взаємодії їхньої програмності, і жанрів, що належать до традиційних французьких мистецтв авангарду, утворюється багатоплановість сприйняття. Унаслідок взаємодії текстів, контекстів, просторово-візуальних чинників, жанрової і стильової специфіки, значно посилюється емоційний вплив і візуалізація, що додає особливого національного колориту. Саме цей процес засвідчує загальну потребу комунікативних зв’язків
мистецтв авангарду, що надає іншій вимір існування жанру психологічного музичного портрету, змінення площини погляду на об’єкт мистецтва.
Суть розробки, основні результати:
Purpose of the article is to research the peculiarities of the interaction of French genres of mélodie and chanson with other traditional genres and avant-garde arts in the chamber and vocal portrait genre in works of F. Poulenc. To overview the genre and stylistic specifics of portrait genres synthesis, its influence on the evolution of musical portrait genres. Methodology: to solve the set tasks the following methods were used: the comparative and the practice of analogy – to identify typological parallels between the composition of literary and musical artworks; hermeneutic - for the interpretation of musical and poetic texts; analytical - for theoretical analysis of musical works, cultural and historical methods in order to comprehend the dynamics of historical and socio-cultural processes. The scientific novelty of this work is embedded in expanding of mutual impact of traditional genres and synthesis of avant-garde art genres in the chamber and vocal portraits in works of F. Poulenc, which have not been sufficiently studied in national musical literature. The analysis of textual peculiarities makes it possible to confirm the evolutionary processes of the genre of musical portrait based on deep interconnection between portrait genres, a combination of traditions and innovation, ancient and modern - genre eclecticism. Conclusions: the analysis of the vocal works of Poulenc, created in the portrait genre provides the possibility to make the findings that the composer combines the mélodie and chanson genres harmoniously with other traditional types and avant-garde arts, develops the French traditions, and provides another dimension to the existence of musical portrait genre. Due to the synthesis of portrait genres, their program interoperability, and styles that belong to the traditional French avant-garde arts, the counterpoint of perception is formed. As a result of the interaction of texts, contexts, spatial and visual factors, genre and stylistic specificity, the emotional influence and visualization are significantly enhanced, providing a distinctive national touch. This process confirms the general necessity for communicative connections of avant-garde arts, which opens another dimension in the existence of the psychological musical portrait genre, a change in the perspective on the art object.