Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

THEORETICAL REFLECTIONS OF THE LEISURE ACTIVITIES IN THE CULTURE OF THE EUROPEAN ENLIGHTENMENT

Show simple item record

dc.contributor.author Petrova, Iryna
dc.date.accessioned 2021-04-06T10:28:19Z
dc.date.available 2021-04-06T10:28:19Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Petrova I. = Петрова І. THEORETICAL REFLECTIONS OF THE LEISURE ACTIVITIES IN THE CULTURE OF THE EUROPEAN ENLIGHTENMENT = Теоретичні рефлексії дозвілля в культурі європейського Просвітництва // Вісник НаціональноЇ академіЇ керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 2. С. 108-111. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2701
dc.description Метою дослідження є виявлення передумов та чинників, що становлять підґрунтя просвітницької моделі дозвілля. Методологія дослідження полягає у використанні сукупності системного, історико-хронологічного та герменевтичного методів. Наукова новизна здійсненого дослідження зводиться до обґрунтування передумов, що зумовили зародження прагматичного підходу до оцінки дозвілля та дозвіллєвих практик в епоху Просвітництва. Висновки. Доведено, що на формування просвітницької моделі дозвілля вплинули такі тенденції як визнання провідної ролі науки серед інших видів пізнавальної діяльності та культ Розуму; абсолютизація виховання, що формувала віру у можливість вирішення соціальних проблем за умови створення для цього відповідних умов; деїзм та секуляризація світогляду, що спонукали до заперечення релігійного фанатизму й сліпої віри у церковні догмати; соціальна стратифікація суспільства. Тому серед дозвіллєвих практик переважали ті, що були спрямовані на об’єктивне пізнання реальності й мали за основу прагматичні ідеї uk_UA
dc.description.abstract The purpose of the research is to identify the suppositions and factors that form the base of the enlightenment model of the leisure activities. Methodology of the research lies in the usage of a set of systemic, historical and chronological and hermeneutical methods. Scientific novelty of the research is grounded with the origin of the pragmatic approach to the assessment of the leisure activities and leisure practices in the period of Enlightenment. Conclusions. It is proved that the formation of the Enlightenment model of the leisure activities was influenced by such tendencies as the acknowledgement of the leading role of science among other kinds of cognitive activity and the cult of Mind, absolutization of education that formed the belief in the possibility of solving social problems, provided the appropriate conditions for this; deism and secularization of worldview, which led to the denial of religious fanaticism and blind faith in to Church dogmas; social stratification of society. That’s why there were dominated such leisure practices that were aimed at the objective cognition of the reality and were based onto the pragmatic ideas uk_UA
dc.language.iso en_US uk_UA
dc.subject дозвілля uk_UA
dc.subject Просвітництво uk_UA
dc.subject абсолютизація виховання uk_UA
dc.subject секуляризація світогляду uk_UA
dc.subject деЇзм uk_UA
dc.subject світська культура uk_UA
dc.subject європейські просвітителі uk_UA
dc.title THEORETICAL REFLECTIONS OF THE LEISURE ACTIVITIES IN THE CULTURE OF THE EUROPEAN ENLIGHTENMENT uk_UA
dc.title.alternative Теоретичні рефлексії дозвілля в культурі європейського Просвітництва uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account