Короткий опис(реферат):
Метою статті є культурологічна рефлексія художньої культури як комунікативної системи, аналіз сутнісного змісту
окремих культурних форм та феноменів. Найбільш науково дієздатними для дослідження художнього світу людини як
комунікативної системи можна вважати такі методологічні підходи: синхронно-діахронічний, сфокусований на зверненні до
світоглядних універсалій; конвергентно-дивергентний підхід, який розглядає культуру в динамічному аспекті як відкриту
інформаційну систему, що постійно розвивається; принцип статистичного аналізу культури, спрямований на виявлення
специфічних елементів конкретної культури та пошук універсальних, характерних для декількох культур явищ, що сприяє їх
порівняльному аналізу і под. Науковою новизною дослідження є насамперед постановка проблеми – теоретизування
художньої культури як комунікативної системи, яка недостатньо репрезентована у сучасній вітчизняній культурологічній теорії.
Висновки. В статті визначено, що аналіз культурологічних підходів до вивчення художнього світу людини як комунікативної
системи дав змогу виявити зміст і напрями еволюції означеного феномена від метафори до категорії. Прагнучи до органічного
поєднання універсального зі специфічним та до охоплення наріжних питань дослідження культури як сукупності усталених
форм діяльності, визначено, що художній світ людини постає результатом діяльності людини. Однак, ототожнювати її з одним
аспектом діяльності – з продуктом, засобом, творчим потенціалом, духовною енергією, ціннісним регулятором, із семіотичними
засобами, якостями людини як суб’єкта діяльності – не можна. Її потрібно розглядати у сукупності трьох модальностей:
людської, процесуально-діяльнісної та предметної
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is the cultural reflection of art culture as a communicative system, an analysis of the essential content of
certain cultural forms and phenomena. The most scientifically capable of studying the artistic world of human as a communicative
system can be considered the following methodology: - synchronic-diachronic, focused on the treatment of ideological universals; - a
convergent-divergent approach that considers the culture dynamically as an openly-developing open information system; - the principle
of statistical analysis of culture, aimed at identifying specific elements of a particular culture and the search for universal, characteristic
of several cultures of phenomena, contributing to their comparative analysis. The most important scientific novelty of the presented
research is, first of all, the formulation of the problem - the theorizing of art culture as a communicative system - which is not sufficiently
represented in modern Ukrainian cultural theory. Conclusions. The article states that the analysis of culturological approaches to the
study of the artistic world of human as a communicative system has enabled to reveal the content and directions of the evolution of this
phenomenon from metaphor to category. In an effort to combine a universal with a specific and to cover the core issues of studying
culture as a set of established forms of activity, it is determined that the artistic world of human is the result of human activity. However,
it is not possible to identify it with one aspect of activity - with a product, a method, creative potential, spiritual energy, a value regulator
with semiotic means, and the qualities of a person as a subject of activity. It needs to be considered in the aggregate of three modalities:
human, procedural-activity and subject-matter