Короткий опис(реферат):
Мета роботи: gростежити особливості розвитку іконографії «Христа – Доброго Пастиря» від зображень
ранньохристиянського періоду (ІІІ – ІV ст.) до трактування цього образу у західноєвропейському мистецтві XV
– XVII ст.. Наукова новизна. Вперше узагальнено та осмислено іконографію «Христа – Доброго Пастиря» на
всіх етапах її формування: від алегоричного образу, запозиченого з античних прототипів до символічного
зображення Ісуса Христа з ягням на спині у західноєвропейському мистецтві XV – XVII ст. Методологія
роботи. Використовувався метод формального мистецтвознавчого аналізу. Особливості творів з точки зору їх
сакрального значення розглядалися за допомогою іконографічного методу. Для окреслення виникнення та
розвитку іконографії Доброго Пастиря у контексті полеміки християнства та язичництва, католицизму і
протестантизму застосовувався метод герменевтики. Висновки. На основі пам‘яток ранньохристиянського
періоду та західноєвропейських зразків XV – XVII ст.. виокремлено чотири типи зображення: 1.Добрий пастир,
як безбородий юнак з ягням на спині; 2. Безбородий юнак-пастух, з посохом, арфою або відром води у руці,
котрий стоїть поряд зі отарою овець; 3. Ісус Христос, як Пантократор у зрілому віці, з ягням на спині; 4.
Воскреслий Ісус, часто оголений, з ранами на ногах та руках, з ягням на плечах
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to trace the peculiarities of the development of Christ the Good Shepherd
iconography from the samples of the Early Christian Era (3-4th centuries) to later interpretations in the West European
art of 15-17th centuries. Scientific novelty. the article is the first attempt to unify and comprehend the iconography of
Christ the Good Shepherd at all stages of its development, including an allegorical image originated from the ancient
prototype and symbolical depiction of Jesus Christ with a lamb on his back popular in the West European art of 15-17th
centuries. Methodology. The work on the article was studied with the use of the method of formal art analysis. The
symbolism of the works in terms of their sacral meaning was studied with the use of the iconographic method. The
hermeneutical method was used for outlining the origin and development of the iconography of Christ the Good
Shepherd from the viewpoint of the controversy between Christianity and Paganism, Catholicism, and Protestantism.
Conclusions: Based on the images of the early Christian period and West European art of the 15-17th centuries, four
types of images were singled out: 1. A Good Shepherd as a barefaced young man with the lamb on his back; 2. The
barefaced young shepherd with a crook, harp, or bucket of water standing next to the flock of sheep; 3. Jesus Christ as
the Pantocrator, an adult man with the lamb on his back; 4. Jesus resurrected, often bare, with the wounds on his legs
and arms, with the lamb on his shoulders