Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявлення поетико-інтонаційної унікальності жанрової «моделі» французької фортепіанної
сонати в руслі історичних шляхів розвитку музичної культури Франції, а також естетико-стильових настанов її
культури у першій половині ХХ століття. Методологічну базу роботи становить інтонаційна концепція музики
в ракурсі інтонаційно-стилістичного, етимологічного аналізу, успадкованого від Б. Асаф‘єва та його
послідовників. Суттєвими для даної роботи виявилися аналітико-музикознавчий, жанрово-стильовий,
міждисциплінарний, історико-культурологічний підходи, що дозволяють виокремити ті чинники, які сприяють
виявленню духовно-смислової і жанрово-стильової специфіки французької фортепіанної сонати як важливої
складової європейського інструменталізму ХХ століття. Наукова новизна роботи визначена введенням в
музикознавчий обіг аналітичних узагальнень щодо французької фортепіанної сонати першої половини ХХ ст.
та її репрезентантів, а також узагальненням французької «моделі» сонатного фортепіанного циклу, що
формувався на перетині збереження традицій національного музичного інструменталізму та духовно-
естетичних шукань модерну. Висновки. Народжена на перетині німецького, італійського та власне
французького інструменталізму, французька фортепіанна соната поступово визначалася в своїх жанрово-
стильових уподобаннях, які тяжіли, на відміну від її німецько-австрійської «моделі», до сюїтності,
театральності, програмності, поліфонізації фактури, мінімалізації розробковості, панування експозиційного
принципу і політематизму. Специфіка циклізації позначена в сонаті подібного роду зміщенням смислового
центру на користь фіналу. Фортепіанні сонати В. д‘Енді, П. Дюка, А. Жоліве, Д. Мійо, А. Дютійє, Ф. Пуленка
демонструють домінування неокласичної стильової спрямованості, схильність до адраматичного,
неконфліктного типу драматургії. Водночас типові якості французької фортепіанної сонати в творчості
названих авторів очевидні в тяжінні до опосередкованої програмності через втілення театральної якості, до
клавірного (поліклавірного) або органно-поліфонічного фактурного подання та інтерпретації тематичного
матеріалу, а також співвідносності сонати з сюїтною циклічністю
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to identify the poetic and intonational uniqueness of the genre ―model‖ of the
French piano sonata in line with the historical paths of the development of the musical culture of France, as well as the
aesthetic-style settings of its culture in the first half of the twentieth century. The methodology of the work is the
intonation concept of music from the perspective of the intonational-stylistic, etymological analysis inherited from B.
Asafiev and his followers. Significant for this work turned out to be analytic-musicological, genre-style,
interdisciplinary, historical-cultural approaches that highlight the factors that contribute to the identification of the
spiritual-semantic and genre-style specificity of French piano sonata as an important issue of European instrumentalism
of the twentieth century. The scientific novelty of the work is determined by the introduction into the musicological
everyday life of analytical generalizations regarding the French piano sonata of the first half of the 20th century. and its
representatives, as well as a generalization of the French «model» of the sonata piano cycle, which was formed at the
intersection of preserving the traditions of national musical instrumentalism and the spiritual and aesthetic quest of
modernity. Conclusions. Born at the crossroads of German, Italian and French instrumentalism proper, the French
piano sonata determined in its genre and style preferences, which, unlike its German-Austrian ―model‖, gravitated towards familiarity, theatricality, programming, polyphonization of texture, minimization of elaboration, and
dominance exposition principle and politematism. The specificity of cyclization is noted in the sonata of a genus similar
to the displacement of the semantic center in favor of the ending. Piano sonatas by V. d‘Indy, P. Dukas, A. Jolivet, D.
Milhaud, A. Dutilleux, F. Poulenc demonstrate the dominance of the neoclassical style, a tendency to adramatic, nonconflict
type of dramaturgy. At the same time, the typical qualities of the French piano sonata in the works of the
aforementioned authors are obvious in their inclination towards indirect programmatic through the embodiment of
theatrical quality, to the clavier (polyclavier) or organ-polyphonic textured presentation and interpretation of thematic
material, as well as the correlation of the sonata with the suite cyclicity.