Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА В КОНТЕКСТІ НАУКОВОГО ЗНАННЯ: КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЇ (частина друга)

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Садовенко Світлана Миколаївна
dc.date.accessioned 2020-04-21T09:43:03Z
dc.date.available 2020-04-21T09:43:03Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Садовенко С. М. Українська народна художня культура в контексті наукового знання: культурологічні аспекти концептуалізації (частина друга) / Світлана Миколаївна Садовенко // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. - Київ : Міленіум, 2018. - Вип. ХХХХ. - С. 46-59 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/304
dc.description Purpose of the article is to implement cultural-conceptualization and structural and functional justification of the concept of Ukrainian folk art culture, to develop its structure, to identify social and spiritual significance and ways of functioning. The methodology of the study is to apply the general principles of scientific knowledge, which correspond to contemporary culturological discourse. This led to the use of structural-functional, system-analytical, descriptive and comparative research methods for the analysis of components of the investigated object, the identification and generalization of internal relations, interdependence and relations between them; system-structural – for in-depth study of the essence of Ukrainian folk artistic culture, the identification of its structural elements and the development of the structure, as well as the method of interpretation for the identification of functions and the identification of functional changes of the object under study. Scientific novelty of the work is to uncover the cultural aspects of the conceptualization of the concept of «Ukrainian folk art culture», the implementation of the structural and functional justification of this concept. The author's work on the structure of the Ukrainian folk artistic culture has been submitted, which includes interdependent elements, namely: archaic-authentic folklore and archetypal structures; folklore of subcultures; artistic amateur (amateur art); folklorism; modern elements (neo-folklore, folk-rock, ethnic-rock, freest folk); ethnic choreography; decorative and applied art, applied arts and fine folklore. Conclusions. The article shows that the study of Ukrainian folk art culture, as part of the universal human civilization and the basis of the formation of Ukrainian statehood in the XXI century, is relevant and requires a further holistic sociological, culturological and socio-psychological comprehension and analysis. It is substantiated that Ukrainian folk art culture, as a collection of created and disseminated in the society opuses of folk art, their forms and ways of preserving, studying, spreading artistic values, their translation and retranslation, is a reflection of reality in artistic images with the help of particular expressive means. On the basis of the structural and functional justification of the concept «Ukrainian folk art culture», author's development of the structure of Ukrainian folk artistic culture was introduced, which included interdependent elements, namely: archaic-authentic folklore and archetypal structures; folklore of subcultures; artistic amateur (amateur art); folklorism; modern elements (neo-folklore, folk-rock, ethnic-rock, freest folk); ethnic choreography; decorative and applied art, applied arts and fine folklore. It is shown that structurally, as a subsystem of artistic, folk art culture, significant aesthetic components are concentrated, among them: the creative world; artistic life; artistic reality; artistic creativity; artistic production; artistic activity. The social and spiritual essence of the functioning of the Ukrainian folk artistic culture in the context of scientific knowledge of culture, in general, is revealed. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи полягає у здійсненні культурологічної концептуалізації та структурно-функціональному обґрунтуванні поняття української народної художньої культури, розробці її структури, виявленні соціальної й духовної значимості та способів функціонування. Методологія дослідження полягає у застосуванні загальних принципів наукового пізнання, які відповідають сучасному культурологічному дискурсу. Це зумовило використання структурно- функціонального, системно-аналітичного, описового та компаративного дослідницьких методів для аналізу складових досліджуваного об’єкта, виявлення і узагальнення внутрішніх зв’язків, взаємообумовленості та співвідношень між ними; системно-структурного – для глибинного дослідження суті української народної художньої культури, виявлення її структурних елементів і розроблення структури, а також методу інтерпретації для констатації функцій та виявлення функціональних змін досліджуваного об’єкта. Наукова новизна роботи полягає у розкритті культурологічних аспектів концептуалізації змісту поняття «українська народна художня культура», здійсненні структурно-функціонального обґрунтування цього поняття. Подано авторську розробку структури української народної художньої культури, до складу якої введено взаємозалежні між собою елементи, а саме: архаїчно-автентичний фольклор та архетипні структури; фольклор субкультур; художня самодіяльність (аматорське мистецтво); фольклоризм; модерні складові (неофольклоризм, фольк-рок, етно-рок, фреш- фольк); етнохореографія; декоративно-ужиткове, художньо-прикладне мистецтво й образотворчий фольклор. Висновки. У статті доводиться, що дослідження української народної художньої культури, як частини загальнолюдської культури і основи формування української державності у ХХІ столітті, є реально актуальним і вимагає подальшого цілісного соціологічного, культурологічного і соціально-психологічного осмислення й аналізу. Обґрунтовується, що українська народна художня культура як сукупність створених і розповсюджуваних у суспільстві опусів народної творчості, їх форм і способів збереження, вивчення, поширення художніх цінностей, їх трансляції і ретрансляції, є відображенням дійсності в художніх образах за допомогою особливих виразних засобів. На основі здійсненого структурно-функціонального обґрунтування поняття «українська народна художня культура» подано авторську розробку структури української народної художньої культури, до складу якої введено взаємозалежні між собою елементи, а саме: архаїчно-автентичний фольклор та архетипні структури; фольклор субкультур; художню самодіяльність (аматорське мистецтво); фольклоризм; модерні складові (неофольклоризм, фольк-рок, етно-рок, фреш-фольк); етнохореографія; декоративно-ужиткове, художньо-прикладне мистецтво й образотворчий фольклор. Показано, що структурно, як підсистема художньої, народна художня культура зосереджує виразні художні складові, серед яких: художній світ; художнє життя; художня реальність; художня творчість; художнє виробництво; художня діяльність. Виявляється соціальна і духовна сутність функціонування української народної художньої культури в контексті наукового знання про культуру в цілому.
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject українська народна художня культура, uk_UA
dc.subject культура uk_UA
dc.subject наукове знання uk_UA
dc.subject концептуалізація uk_UA
dc.subject культурологічні аспекти uk_UA
dc.title УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА В КОНТЕКСТІ НАУКОВОГО ЗНАННЯ: КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЇ (частина друга) uk_UA
dc.title.alternative Ukrainian folk art culture in the context of scientific knowledge: cultural aspects of conceptualization (part two) uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу