Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Антошко, Марина Олегівна
dc.date.accessioned 2021-07-29T13:55:17Z
dc.date.available 2021-07-29T13:55:17Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Антошко М. О. Вплив китайської філософії на музичну культуру країни. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2020. № 3. С. 178-182. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3139
dc.description The purpose of the article is to study the problem of the influence of philosophical views and traditions on the musical culture of China. The methodology of the study is to use historical and biographical methods in the study of this topic. The scientific novelty of the article is to study the feasibility of the problem of philosophical views of China, based on the country's musical traditions. The historical names of the philosophers who influenced the development of the musical arts and education system, which affected the cultural traditions of China, were singled out. Conclusions. Based on the study of the problem of philosophical views of China's worldview system, the country's development processes and distinctive culture were identified. The problem of studying the philosophical system of ancient China as the basis for the emergence of the musical tradition has interested many scholars, among whom are: L.S. Vasilyeva [1], Yu.M. Gradova [2], Hou Jiang [8], D.T. Suzuki [7] and others. Because it influenced the cultural life of the countries of the East. This question highlighted the philosophical trends that underpin China's traditions. Namely, philosophical traditions influenced the country's musical art. Thus, China's cultural traditions were based on ancient Chinese philosophies: Confucianism, Taoism, and Buddhism. Special attention has been paid to the issues of education and music in China. A person must be ethically educated, endowed with spirituality, and truth. Music education played an important role in the culture of China because it was a carrier of the culture of the ancient Chinese. Numerical concepts played their magic role. According to the philosophy of Taoism, music should promote the emotional state of man and the harmonious connection with nature. Confucius emphasizes the comprehensive development of humans while emphasizing the morality of the individual. This is clearly reflected in his works: Shijing (Song Book), Shu Jing (History Book), Lun Yui (Conversations and Speeches). In the third and sixth centuries, China's musical culture was influenced by philosophical tendencies based on the Lao-Buddhist vision. Music played the role of expressing the essence of being. So, in the sixth century, a piece of music appeared for the musical instrument "Price" by composer Qiu Min "Yulanpu" or "Lone Orchid".The worldview system of ancient China became the basis for the emergence of musical traditions in the countries of the East. This problem is of interest to scientists and necessitates further development in the study of this issue uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи полягає у вивченні проблеми впливу філософських поглядів та традицій на музичну культуру Китаю. Методологія дослідження полягає у використанні історичного та біографічного методів у вивченні означеної тематики. Наукова новизна статті полягає у дослідженні проблеми музичних традицій Китаю, спираючись на філософські погляди мислителів цієї країни. Було виокремлено історичні імена філософів, які вплинули на розвиток системи музичного мистецтва та освіти, що позначилось на формуванні культурних традиціях Китаю. Висновки. На основі вивчення засад філософської світоглядної системи Китаю виявили процеси розвитку країни та самобутню культуру. Проблема вивчення філософської системи стародавнього Китаю як підґрунтя виникнення музичної традиції цікавила багатьох науковців, серед яких виділяємо: Л.С.Васильєва, Ю.М. Градова, Хоу Цзяня, Д.Т Судзукі та інших, адже здійснювала вплив на культурне життя країн Сходу. Це питання висвічувало філософські напрямки, на які спирались традиції Китаю: конфуціанство, даосизм та буддизм. Питанням виховання та музичному мистецтву в Китаї приділялась особлива увага. Людина має бути етично вихованою, наділеною духовністю та правдивістю. Музичне виховання займало важливу роль у культурі Китаю, адже було носієм культури древніх китайців. Згідно філософії даосизму, музика мала сприяти емоційному стану людини та гармонійному поєднанню її з природою. Конфуцій наголошував на всебічному розвитку людини, при цьому роблячи акцент на моральність особистості. Це яскраво відобразили його твори: «Шицзін» («Книга пісень»), «Шу цзін» («Книга історії»), «Лунь юй» («Бесіди і висловлювання»). У ІІІ-VІ столітті на музичну культуру Китаю здійснювали вплив філософські тенденції, побудовані на лаосько-буддійському баченні. Музика відігравала роль вираження сутності буття. У VІ столітті з‘являється музичний твір для музичного інструменту «ціня» композитора Цю Міня «Юланьпу» чи «Самотня Орхідея». Світоглядна система стародавнього Китаю стала підґрунтям для виникнення музичних традицій у країнах Сходу uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject світоглядна система Китаю uk_UA
dc.subject музичне мистецтво uk_UA
dc.subject культурні традиції uk_UA
dc.subject китайська філософія uk_UA
dc.title ВПЛИВ КИТАЙСЬКОЇ ФІЛОСОФІЇ НА МУЗИЧНУ КУЛЬТУРУ КРАЇНИ uk_UA
dc.title.alternative Influence of China's philosophical views on the country's musical culture uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу