Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

КОЛІРНИЙ МОДУЛЬ БОЖЕСТВЕННОГО СВІТУ В УКРАЇНСЬКОМУ САКРАЛЬНОМУ СТІНОПИСІ 1850–1900-Х РОКІВ

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бардік, Марина Афанасіївна
dc.date.accessioned 2021-09-21T08:30:09Z
dc.date.available 2021-09-21T08:30:09Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Бардік М. А. КОЛІРНИЙ МОДУЛЬ БОЖЕСТВЕННОГО СВІТУ В УКРАЇНСЬКОМУ САКРАЛЬНОМУ СТІНОПИСІ 1850 - 1900-Х РОКІВ // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 3. С. 185-188. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3407
dc.description The purpose of the article is to analyze the transformation of the golden background semantics in Ukrainian sacral mural paintings in the 1850–1900s a case study of Kyiv-Pechersk Lavra‘s cathedrals, Kyiv St. Sophia Cathedral, Kyiv St. Volodymyr‘s Cathe-dral. Methodology is based on the comparative and iconological methods, art study analysis, including iconographic one to study paint-ing decoration cathedrals and the development of the golden color module semantics. The scientific novelty of the work is to discover the transformation of the Byzantine semantics of the golden background in Ukrainian sacral murals of the second part of the 19th – early 20th century. The cathedral in there was a return to the golden color module in the direction of Byzantine aesthetics has been deter-mined. According to the archival documents the transformation of iconography and the ideological content of the murals after the use of the golden background have been observed. The analysis of the murals of the famous Kyiv Orthodox cathedrals in the aspect of the features of the golden background semantics and the correlation of symbolic and decorative functions is carried out. Conclusions. The semantics golden background in Ukrainian sacral mural paintings has changed in the 1850–the 1900s. The return to the Byzantine tradi-tion of the golden background for the creation Divine world image in the temple space was held at Kyiv St. Sophia Cathedral, when in the main part murals the golden color module was used as the basis. The same combination of symbolic and decorative functions of golden light was inherent to the decoration of the Kyiv-Pechersk Lavra‘s Dormition Cathedral. The symbolism of gold is inferior to the balance of the general composition in Kyiv St. Volodymyr‘s Cathedral. The decorative function submits symbolic one in the Lavra‘s Sts. Anthony and Theodosius church with the Refectory. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи. Проаналізувати трансформацію семантики золотого тла в українському сакральному стінописі 1850–1900-х років на прикладі храмів Києво-Печерської лаври, Софійського і Володимирського соборів Києва. Методологія дослі-дження полягає в застосуванні компаративного та іконологічного методів, мистецтвознавчого аналізу, зокрема іконографічного, для вивчення живописної декорації храмів та розвитку семантики золотого колірного модуля. Наукова новизна роботи полягає в розкритті трансформації візантійської семантики золотого тла в українському церковному стінописі другої половини ХІХ – по-чатку ХХ століття. Визначено, в якому храмі відбулося повернення до золотого колірного модуля в руслі візантійської естетики. Завдяки архівним свідоцтвам простежено зміну іконографії та ідейного змісту розписів після використання золотого тла. Прове-дено аналіз розписів відомих православних церков Києва в аспекті особливостей семантики золотого тла, співвідношення в ній символічної та декоративної функцій. Висновки. Семантика золотого тла в українському сакральному живописі зазнала змін у 1850–1900-х роках. Повернення до візантійської традиції золотого тла для створення образу Божественного світу в храмовому просторі відбулось у Софійському соборі, коли в розписах його основної частини було взято за основу золотий колірний мо-дуль. Таке ж поєднання символічної та декоративної функцій золотого світла відзначало декорацію Успенського собору Києво-Печерської лаври. У Володимирському соборі символіка золота поступається на користь врівноваженої загальної композиції. У лаврській церкві Преподобних Антонія і Феодосія Печерських з Трапезною палатою декоративна функція підпорядковує символічну. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject сакральне мистецтво uk_UA
dc.subject монументальний живопис uk_UA
dc.subject Києво-Печерська лавра uk_UA
dc.subject Володимирський собор Києва uk_UA
dc.subject Софійський собор Києва uk_UA
dc.title КОЛІРНИЙ МОДУЛЬ БОЖЕСТВЕННОГО СВІТУ В УКРАЇНСЬКОМУ САКРАЛЬНОМУ СТІНОПИСІ 1850–1900-Х РОКІВ uk_UA
dc.title.alternative The Colour Module of Divine World in Ukrainian Sacral Mural Paintings of 1850–1900s uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу