Короткий опис(реферат):
Мета статті – визначити пріоритетні форми розвитку, концептуальні та організаційні принципи існування вітчизняних театрів пантоміми в умовах сучасного соціокультурного простору. Методи дослідження. Застосовано культурно-історичний метод (для розгляду загального стану вітчизняної пантомімічної культури кінця ХХ – початку ХХІ ст.); синергетичний метод, завдяки якому було досліджено історичну парадигму театру пантоміми в Україні; мистецтвознавчий метод, що посприяв аналізу вистав театру пантоміми в мистецькому контексті; та метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Досліджено специфіку українських театрів
пантоміми та їх роль у соціокультурному просторі ХХІ ст.; виявлено та проаналізовано фактори, що впливають на специфіку розвитку діяльності українських театрів пантоміми в контексті трансформаційних процесів світового та вітчизняного соціокультурного простору; окреслено тенденції та перспективи розвитку феномену українського театру пантоміми в ХХІ ст. Висновки. Український театр пантоміми демонструє унікальні форми існування культурного тексту та використовує широку палітру знаково-символьних утілень пантомімічної культури. Як складова сучасного вітчизняного культурно-мистецького простору український театр пантоміми характеризується широким представництвом, складною історією розвитку та здобутками і є значущою платформою для трансляції традиційних соціально-культурних цінностей та норм, ефективного освоєння різноманітних елементів сучасної культури. На сучасному етапі український театр пантоміми являє собою в широкому плані хаотичну систему контрастних явищ, що, у свою чергу, є внутрішньо впорядкованими структурами – школами, кожна з яких декларує власні умови, перетворюючись на самостійну, самодостатню систему.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to determine the priority forms of development, conceptual and organizational principles of the existence of domestic pantomime theaters in the conditions of modern socio-cultural space. Methodology. The cultural-historical method was used (to consider the general state of the domestic pantomime culture of the end of the XX – the beginning of the XXI century); synergetic method, thanks to which the historical paradigm of pantomime theater in Ukraine was studied; an art history method that contributed to the analysis of pantomime theater performances in an artistic context and a method of theoretical generalization. Scientific novelty. The specifics of Ukrainian pantomime theaters and their role in the socio-cultural space of the XXI century are studied; identified and analyzed the factors influencing the specifics of the development of Ukrainian pantomime theaters in the context of the transformation processes of the world and domestic socio-cultural space; trends and prospects for the development of
the phenomenon of Ukrainian pantomime theater in the XXI century are indicated. Conclusions. The Ukrainian pantomime theater demonstrates unique forms of existence of the cultural text and uses a wide palette of sign-symbolic embodiments of pantomime culture. As a component of modern domestic cultural and artistic space, the Ukrainian pantomime theater is characterized by a wide representation, complex history of development and achievements, and is a significant platform for the translation of traditional socio-cultural values and norms, effective development of various
elements of modern culture. At the present stage, the Ukrainian pantomime theater is a broadly chaotic system of contrasting phenomena, which, in turn, are internally ordered structures - schools, each of which declares its own conditions, becoming an independent, self-sufficient system.