Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

НАТУРА І ОБРАЗ: МІСТО В МИСТЕЦТВІ ЧЕРНІВЦІВ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Міщенко, Ірина Іванівна
dc.date.accessioned 2021-11-29T09:16:56Z
dc.date.available 2021-11-29T09:16:56Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Міщенко І. І. Натура і образ: місто в мистецтві Чернівців ХХ – початку ХХІ століття // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 2. С. 149-153. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3558
dc.description The purpose of this article is to consider the peculiarities of the reflection of the city - its architecture and inhabitants - in the works of Chernivtsi artists of the 20th and early 21st century, to analyze the differences between their views on the reproduction of urban motifs. The methodology consists in the application of the historical- chronological method, art analysis, and generalization, comparative and systematic approach. The scientific novelty lies in the introduction into scientific circulation of works by artists of the specified time, in understanding the evolution in the reflection of the city in the works of authors with various artistic orientations. Conclusions. In the paintings and graphics of the 20th - 21st centuries, several options for solving urban landscapes can be defined, among which the most common is a careful reflection of existing architectural monuments. In the 19th century in European art in particular in Impressionist painting, the desire to convey not only the appearance but above all the spirit of the city became noticeable, depicting the townspeople, emphasizing the bustle or poetry of squares and streets. At the turn of the 20th-21st centuries the artists are no longer limited to the usual fixation of what is seen, but try to create a conceptual image of the city to tell a story through iconic images and symbols, reveal their own position in particular and to preserve the authenticity of an object or the city in general. Such a variety of approaches for creating an urban landscape is partly due to differences in preferences formed during studies in art institutions and is also characteristic for the art of Chernivtsi - a city where people of many nationalities with different cultural traditions have lived side by side for centuries. Ultimately, the artists who worked here in the 20th century were often graduates not only of Ukrainian schools or universities, but also of well-known European institutions, including Vienna, Munich, Florentine, Berlin, Kraków, or Bucharest academies. While in the second half of the 19th - early 20th century the city often appears as the sum of certain architectural structures in the works of artists of Bukovina and visiting masters (F. Emery, R. Bernt, J. Shubirs), in the second half of the 19th - first third of the 20th century the artists mostly try to recreate the dynamics of urban life instead, sometimes depicted with a touch of irony, using the grotesque in the image of the inhabitants (lithography and watercolors by F.-K. Knapp, O. Laske and G. Löwendal). Subsequently, we meet emphasized mood images, in which the author's subjective perception of a particular motive, which he seeks to reproduce in a work full of emotions, is important (L. Kopelman, G. Gorbaty). A peculiar historical retrospection is present in the exquisite graphics of O. Kryvoruchko and in the distilled-finished sheets of O. Lyubkivsky, and the lyrical watercolors and sketches of N. Yarmolchuk represent the non-festive side of the city center In O. Litvinov's paintings Chernivtsi surprises with desolation and restraint, and in M. Rybachuk's paintings it is distinguished by an unexpected riot of colors. Therefore, each of the artists creates his own image of Chernivtsi, which landscapes often become only a stimulus for the author's imagination, allowing him to depict a completely individual sense of space and life of the city. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті: розглянути особливості відображення міста - його архітектури, мешканців, у доробку чернівецьких митців ХХ - початку ХХІ ст., проаналізувати відмінності їхніх поглядів на відтворення міських мотивів. Методологією дослідження є застосування історико-хронологічного методу, мистецтвознавчого аналізу та узагальнення, компаративного та системного підходу. Наукова новизна полягає у введенні в науковий обіг творів художників означеного часу, в осмисленні еволюції у відображенні міста в роботах авторів з різною мистецькою орієнтацією. Висновки. У живописі й графіці ХХ-ХХІ ст. можна позначити декілька варіантів вирішення міських краєвидів, серед яких найбільш поширеним є ретельне відображення існуючих архітектурних памʾяток. У ХІХ ст. в європейському мистецтві, зокрема, у живописі імпресіоністів, помітним стало прагнення передати не лише вигляд, а, передовсім, дух міста, змальовуючи городян, підкреслюючи метушню або поетичність площ та вулиць. На межі ХХ-ХХІ ст. художники вже не обмежуються звичайною фіксацією побаченого, а намагаються створити концептуальний образ міста, через знакові зображення й символи розповісти певну історію, розкрити власну позицію, зокрема, і щодо збереження автентичності того чи іншого обʾєкта або міста загалом. Таке розмаїття підходів до створення міського пейзажу почасти зумовлене й відмінностями уподобань, сформованих під час навчання у мистецьких закладах, характерне і для образотворчості Чернівців - міста, в якому поруч протягом століть мешкають люди багатьох національностей з різними культурними традиціями. Адже художники, що працювали тут у ХХ ст., часто були випускниками не тільки українських училищ або вишів, а й відомих європейських інституцій, серед яких Віденська, Мюнхенська, Флорентійська, Берлінська, Краківська або Бухарестська академії. Якщо у першій половині та середині ХІХ ст. місто у роботах художників Буковини і приїжджих майстрів часто постає як сума певних архітектурних споруд (Ф. Емері, Р. Бернт, Й. Шубірс), то вже у другій половині ХІХ - першій третині ХХ ст.. митці здебільшого намагаються відтворити саме динаміку міського життя, подекуди змальованого з долею іронії, з використанням гротеску у зображенні жителів (літографії та акварелі Ф.-К. Кнаппа, О. Ласке та Г. Льовендаля). Згодом зустрічаємо підкреслено настроєві зображення, в яких важливим є субʾєктивне сприйняття автором того чи іншого мотиву, котрий він прагне відтворити у сповненій емоцій роботі (Л. Копельман, Г. Горбатий). Своєрідна історична ретроспекція присутня у вишуканій графіці О. Криворучка та у дистильовано-викінчених аркушах О. Любківського, а сповнені ліричності акварелі і начерки Н. Ярмольчук репрезентують непарадний бік середмістя. У картинах О. Літвінова Чернівці дивують безлюдністю й стриманістю, а у живописі М. Рибачук вони вирізняються несподіваним буянням барв. Тож кожен із митців творить власний образ Чернівців, краєвиди яких нерідко стають лише поштовхом для уяви автора, дозволяючи йому змалювати цілком індивідуальне відчуття простору і буття міста. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject натура uk_UA
dc.subject образ uk_UA
dc.subject мистецтво uk_UA
dc.subject Чернівці uk_UA
dc.subject архітектура uk_UA
dc.subject чернівецькі митці uk_UA
dc.subject міський краєвид uk_UA
dc.subject краєвид uk_UA
dc.subject живопис uk_UA
dc.subject графіка uk_UA
dc.subject архітектурні памʾятки uk_UA
dc.subject картина uk_UA
dc.subject художники uk_UA
dc.title НАТУРА І ОБРАЗ: МІСТО В МИСТЕЦТВІ ЧЕРНІВЦІВ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ uk_UA
dc.title.alternative Nature and image: a city in the art of Chernivtsi of the 20th – the beginning of the 21st century uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу