Короткий опис(реферат):
Метою статті є встановлення зв’язків між сценічним вбранням і характерами персонажів у виставах Театру корифеїв (1882-1914 рр.). У комплексі методів ми базуємось на засадах історизму і міждисциплінарних підходах. У межах порівняльно-історичного і, частково, міфологічного методів відстежуються зв’язки типології костюмів суміжних періодів. Формальний метод допомагає аналізувати костюм як метафори значень, а іконологічний підхід дозволяє виявити у костюмі змістові символи часу. Наукова новизна дослідження ґрунтується на системному аналізі друкованих видань й архівних матеріалів і визначає сценічний костюм як конкретний образ, невіддільний від персонажу. Висновки, зроблені у статті, дають можливість твердити, що Театр корифеїв упродовж своєї діяльності ставився до сценічного вбрання як до складного ансамблю. У комплекс театрального костюму, окрім одягу, взуття, головних уборів й аксесуарів, включено грим, особливості постави актора, малюнок його рухів. Важливу професійну складову у процес створення театральних костюмів додали художники, які на початку ХХ ст. долучились до підготовки вистав історичної тематики, започаткували створення ескізів для всіх сценічних вбрань.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is establishment of relations between scenic outfit and characters personalities in performances of the Theater of the Corypheses (1882-1914). In the methods set we are founding on historic basics and inter-disciplinary approaches. In bounds of historic-comparison and partially, mythological methods liaisons between costumes typology of adjacent periods are tracked. Formal method helps to analyze costume as metaphors of meaning, and iconological approach allows determining semantic time symbols. Scientific novelty of the research is based on the system analysis of printed editions and archived materials and determines scenic costume as concrete image, which becomes inseparable from character’s personality. Conclusions summarized in the article give possibility to state that the Theater of the. Corypheses during its activity behaved to scenic outfit as to a complex set which was appearing as a result of collection and studies of different sources and actual material. Near sources of formation of theatrical costume traditions where famous directors which in the same time had significant acting and writing experience and acquired encyclopedic knowledge. Into the set of theatrical costume in addition to clothes, shoes, hats and accessories, makeup, features of the actor's posture, a picture of his movements are included. Thus, the stage activity of the Theater of the Corypheses is a set of costumes, which became iconic and were imitated by various drama theaters that operated in Ukraine in subsequent historical periods. An important professional component in the process of creating theatrical costumes was added by artists-connoisseurs of the Ukrainian past, who in the early XX joined the preparation of performances on historical themes, began to create sketches for all stage costumes.