Короткий опис(реферат):
Метою статті є розкриття особливостей репрезентації квір-ідентичності у фільмі Девіда Лінча «Малголленд Драйв» (2001) та аналіз культурних ідеалів притаманних їй. Методологія дослідження. У статті застосовано комплексний міждисциплінарний підхід із використанням методологічного інструментарію культурології та квір-теорії, що базується на структурно-функціональнальному, семіотико-герменевтичному
аналізу, психоаналітичній концепції суб‘єкта Ж. Лакана. Наукова новизна полягає у тому що в рамках української культурології вперше здійснюється аналіз фільму Д. Лінча «Малголленд Драйв» в контексті квір-теорії. Висновки. Оскільки кінематограф є синтезом різних видів мистецтва, він надзвичайно багатогранно втілює культурні феномени та відтворює життєві реалії сьогодення. Аналіз особливостей репрезентації квір-ідентичності у фільмі Д. Лінча «Малголленд Драйв» крізь призму квір-теорії є дуже перспективним, адже ідентичність як феномен, що формується під тиском панівного дискурсу та соціального порядку набуває статусу культурної ілюзії або міфу, що демонструє наявні ідеали у культурі. Кіно в контексті квір-теорії є саморефлексійним, автократичним, небайдужим. Воно може створювати безпечний простір - і одночасно бути протестним виступом. Засоби за допомогою яких відбувається репрезентація квір-ідентичності можна простежити на всіх знакових рівнях (матеріальному, індексному, іконічному). На матеріальному рівні використовується великий план як знак, в якому співвідносяться всі персонажі фільму, не відокремлюючи гомосексуальних жінок візуально. На рівні індексного статусу створення образу гомосексуальної пари відбувається шляхом їх професії. Героїні належать до творчого середовища, в їх стосунках домінантну роль виконує Даян. На іконічному рівні образи будуються за допомогою їх взаємозв'язку з суспільством. Героїні переживають внутрішні протиріччя між своїм психологічним станом, природною сутністю і соціальними нормами. Сексуальність, яка репрезентована у фільмі, містить в собі протистояння індивідуального та
соціального. Виявляється тенденція до нормалізації зображення квір-ідентичності у кіно, у зв'язку зі змінами в суспільній свідомості. На основі аналізу виявлено, що у фільмі Д. Лінч показує гомосексуальність як таку, а не в канонічних моделях традиційних відносин.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article. This essay considers the queer identity as a modern tragic figure through a reading of David Lynch's 2001 film Mulholland Drive. Methodology. The article uses a comprehensive interdisciplinary approach using the methodological tools of cultural studies and queer theory based on structural-functional, semiotic-
hermeneutic analysis, as well as Lacan's psychoanalytic concept of the subject. The scientific novelty. Within the framework of the humanities, in particular cultural studies, the analysis of the film by David Lynch "Mulholland Drive" in the context of queer theory is carried out for the first time. Conclusions. Since cinematography is a synthesis of
various types of art, it embodies cultural phenomena and reproduces realities of life. Analysis of the peculiarities of the representation of queer identity in David Lynch's film Mulholland Drive through the prism of queer theory, in which identity is nothing more than a phenomenon that forms under the pressure of the dominant discourse and social order gives it the status of a cultural illusion or myth, demonstrates existing ideals. Cinema in the context of queer theory is self-reflective, autocratic, not indifferent. It can create a safe space - and at the same time be a protest action. The means by which the representation of a queer identity takes the place can be traced at all symbolic levels (material, index, iconic). At the material level, the grand plan is used as a sign in which all the characters in the film are related, without separating homosexual women visually. At the level of index status, the creation of the image of a homosexual couple is due to their profession. The heroines belong to the creative environment, in their relationship the dominant role is played by Diane. At the iconic level, images are constructed through their relationship with society. The heroines experience internal contradictions between their psychological state, natural nature, and social norms. The sexuality that is represented in the film contains a confrontation between the individual and the social. There is a tendency to normalize the image of queer identity in cinema, due to changes in the public consciousness. Based on the analysis, it was found that the film David Lynch reflects homosexuality as such, and not in the canonical models of traditional
relationships.