Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Чуєва, Оксана Володимирівна
dc.date.accessioned 2021-12-21T10:38:05Z
dc.date.available 2021-12-21T10:38:05Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Чуєва О. В. Орнаментальні мотиви в сучасній пакувальній продукції України // Культура і сучасність. 2021. №1. С. 109-112. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3620
dc.description The purpose of the article. The research analyzes the transformations of traditional Ukrainian ornamental motifs and decorative and symbolic images in relation to their use in the design of modern packaging products; It was observed that the appeal of designers to established ornamental forms and decorative-symbolic images gives expressiveness to graphic solutions in the design of the packaging. The article emphasizes the possibility of using the established ornamental motifs in the contemporary design activity of graphic designers for qualitative design-development only if the project activity combines a creative approach based on thorough research on the background of an extremely limited palette and surface-already-existing work of ornamental heritage. The methodology of the study is to apply a systematic approach that helps to reveal the peculiarities of the use of ornamental motifs in the packaging of goods in different consumer segments. The scientific novelty consists in determining the necessity of combining creative and scientific approaches for careful/careful adaptation or adaptation of traditional Ukrainian ornamentation in the design of packaging products; in shaping the latest / renewed vision of not only established ornamental motifs but also bold, unexpected decisions and creative transformations filled with new content. Conclusions. Based on the analysis of samples of packaging products in the design of which we use ornamental motifs and decorative and symbolic images, we have come to the conclusion that modern revisions of graphic designers demonstrate not only the commitment to direct application of authentic ornamental motifs and the use of already well-established and acquaintance consumers of motifs from Ukrainian ornamentation, and application in practical developments of unexpected decisions and transformation, which in turn adds not only an update to the perception of traditional orn entalno and decorative solutions, but also to attract yet untapped segment of consumers. Thanks to the popularization of Ukrainian ornament with the help of packaging design, graphic design projects also play the role of researcher and educator for a wide range of consumers of packaged goods in different consumer segments. uk_UA
dc.description.abstract Мета дослідження. В дослідженні проаналізовано трансформації традиційних українських орнаментальних мотивів та декоративно-символічних зображень стосовно використання їх в дизайні пакувальної продукції; відслідковано, як звернення дизайнерів до усталених орнаментальних форм та декоративно-символічних зображень надають виразності графічним рішенням в дизайні пакувань. Методологія дослідження передбачає використання аналітичного методу для аналізу сучасного стану проблеми; методи систематизації, порівняння та узагальнення допомагають розкривати особливості використання орнаментальних мотивів у пакуваннях товарів в різних споживчих сегментах. Наукова новизна полягає у визначенні необхідності поєднання творчого та наукових підходів для дбайливого/обережного пристосування чи адаптації традиційної української орнаментики в дизайні пакувальної продукції; у формуванні новітнього/оновленого бачення не тільки усталених орнаментальних мотивів, а й сміливих і несподіваних рішень та трансформацій, наповнених новим змістовим контентом. Висновки. На основі аналізу зразків пакувальної продукції в дизайні якої використовуються орнаментальні мотиви декоративно-символічні зображення ми дійшли висновку, що сучасні доробки дизайнерів-графіків демонструють не тільки усталену прихильність до прямого застосування автентичних орнаментальних мотивів, а й на практиці застосовують несподівані рішення та трансформації що привносять оновлення у сприйняття традиційних орнаментально-декоративних рішень. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject орнаментальні мотиви uk_UA
dc.subject сучасна пакувальна продукція uk_UA
dc.subject пакувальна продукція uk_UA
dc.subject Україна uk_UA
dc.subject дизайн пакувальної продукції uk_UA
dc.subject дизайн пакувань uk_UA
dc.subject пакування товарів uk_UA
dc.subject українська орнаментика uk_UA
dc.subject дизайн uk_UA
dc.subject дизайнер-графік uk_UA
dc.subject орнаментально-декоративні рішення uk_UA
dc.subject українська орнаментальна культура uk_UA
dc.subject орнаментальна культура uk_UA
dc.subject українське мистецтво uk_UA
dc.subject писанкарство uk_UA
dc.subject етнокультурні орнаментальні мотиви uk_UA
dc.subject декоративно-символічні мотиви uk_UA
dc.subject сувенірно-подарункові пакування uk_UA
dc.subject упаковка uk_UA
dc.subject Київський національний університет культури і мистецтв uk_UA
dc.subject графічні рішення uk_UA
dc.title ОРНАМЕНТАЛЬНІ МОТИВИ В СУЧАСНІЙ ПАКУВАЛЬНІЙ ПРОДУКЦІЇ УКРАЇНИ uk_UA
dc.title.alternative Ornamental motives in the modern packing products of Ukraine uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу