Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Тернопільська філія Вищого музичного інституту імені М. Лисенка як культурно-освітній центр Тернополя (перша половина XX століття)

Show simple item record

dc.contributor.author Спольська, Олена Володимирівна
dc.date.accessioned 2022-01-16T07:40:38Z
dc.date.available 2022-01-16T07:40:38Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Спольська О. В. Тернопільська філія Вищого музичного інституту імені М. Лисенка як культурно-освітній центр Тернополя (перша половина XX століття) // Мистецтвознавчі записки. 2021. Вип. 40. С. 173-177. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3723
dc.description The purpose of the article is to analyze the historical and cultural background and the main aspects of the formation of professional piano performance in Ternopil in the late nineteenth - first half of the twentieth century on the example of VMIL branch activity. Methodology. The methodological basis of the publication is historical-stylistic and comparative approaches, methods of historical-cultural discourse (according to V. Cherkasov). The formation of professional piano performance is considered in terms of musicological and stylistic approaches in broader cultural, educational, and musical-pedagogical contexts. The problem of studying the regionalism of music and performance centers and schools as a dynamic historical and cultural phenomenon is actualized. A thorough study of the history of regional piano educational centers and performing schools has been the subject of a number of musicological studies. In particular, the works of N. Kashkadamova, T. Starukh, L. Mazepa, and others are dedicated to the piano art of Lviv, its artistic education, and cultural institutions. Scientific Novelty. Based on the study of scientific and archival sources, we can see that the educational and pedagogical traditions of the Higher Music Institute named after M. Lysenko as the first Ukrainian professional center and its branches in Eastern Galicia have continued in the activities of pianists, teachers, and performers in Ukraine and abroad, mainly Western Of Ukraine. Attention is focused on the opening and initial stage of the branch of the Lysenko Higher Music Institute (VMIL) in Ternopil, in particular, on the activities of piano teachers. Based on historical, comparative, and individual approaches, the role of individual performers, composers, and teachers as the founders of piano performance in the region is highlighted. Thus, the novelty of the article is to trace the initial stage of the formation of piano performance in Ternopil in the late nineteenth - first third of the twentieth century. as a process of transition from the amateur period to academic performance and professional music education. Conclusions are made about the decisive role of the branch of the Higher Music Institute named after M. Lysenko (VMIL) in Ternopil and its founders, in particular, Iryna Krykh (Lyubchakova) and Yuri Krykh, in the development of music education and performance in the region. uk_UA
dc.description.abstract Метою публікації є аналіз історико-культурних передумов та основних аспектів становлення професійного фортепіанного виконавства в Тернополі кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. Методологічною основою публікації є історико-стильовий та компаративний підходи, методи історико-культурологічного дискурсу (за В. Черкасовим). Становлення професійного фортепіанного виконавства розглядається з точки зору музикознавчо-стилістичного підходу у ширшому культурно-просвітницькому та музично-педагогічному контекстах. Актуалізовано проблему вивчення регіоналістики музично-виконавських осередків та шкіл як динамічного історико-культурного явища. Ґрунтовному вивченню історії регіональних фортепіанних освітніх осередків та виконавських шкіл стало темою низки музикознавчих досліджень. Зокрема, фортепіанному мистецтву Львова, його мистецьким освітнім і культурним закладам присвячені роботи Н. Кашкадамової, Т. Старух, Л. Мазепи та інших. На основі вивчення наукових та архівних джерел можемо прослідкувати, що освітньо-педагогічні традиції Вищого музичного інституту імені М. Лисенка як першого українського фахового осередку та його філій у Східній Галичині знайшли продовження в діяльності піаністів, педагогів та виконавців України та зарубіжжя, головним чином – Західної України. Наукова новизна. Увага акцентується на відкритті та початковому етапі діяльності філії Вищого музичного інституту імені М. Лисенка (ВМІЛ) у Тернополі, зокрема, на діяльності педагогів класу фортепіано. На основі історичного, порівняльного та індивідуального підходів висвітлено роль окремих виконавців, композиторів та педагогів як засновників фортепіанного виконавства в регіоні. Таким чином, новизна статті полягає у простеженні початкового етапу становлення фортепіанного виконавства на Тернопіллі наприкінці ХІХ – першої третини ХХ ст. як процесу переходу від аматорського періоду до академічного виконавства та професійної музичної освіти. Висновки. Зроблено висновки про визначальну роль філії Вищого музичного інституту імені М. Лисенка (ВМІЛ) у Тернополі та її фундаторів, зокрема, Ірини Крих (Любчакової) та Юрія Криха, у розвитку музичної освіти та виконавства у регіоні. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject музична культура uk_UA
dc.subject Західна Україна uk_UA
dc.subject Тернопіль uk_UA
dc.subject фортепіанне виконавство uk_UA
dc.subject Вищий музичний інститут імені М. Лисенка uk_UA
dc.subject піаністи uk_UA
dc.subject Крих Ірина uk_UA
dc.subject Крих Юрій uk_UA
dc.title Тернопільська філія Вищого музичного інституту імені М. Лисенка як культурно-освітній центр Тернополя (перша половина XX століття) uk_UA
dc.title.alternative Ternopil branch of the Musical Institute named after Mykola Lysenko as a cultural and educational center of Ternopil (1st half of XX century) uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account