Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Береговська, Христина Олександрівна
dc.date.accessioned 2022-02-02T10:29:27Z
dc.date.available 2022-02-02T10:29:27Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Береговська Х. О. Метафізика образу спокуси в малярстві Василя Курилика // Мистецтвознавчі записки. 2019. № 35. С. 113-118. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3911
dc.description Purpose of the article. On the basis of art-historical analysis, we explore the metaphysics of the concept and image of temptation in the paintings of the Canadian-Ukrainian artist William Kurelek through the example of two scenic series "The temptation of a modern man in the desert" (1975) and "Temptation of Jesus in the desert" (1977). Methodology. General scientific and interdisciplinary research methods were used for solving the tasks: analysis, synthesis, formalization and comparative method. With the help of the comparative method, we have outlined the patterns of occurrence of the story of the series of temptations and established certain similarities and differences of images of temptations through comparison of the two series. The Scientific novetly. For the first time in the context of the art-study discourse of William Kurelek’s work, we raised the question of defining the image of the temptation in Kurelek’s paintings through the example of specific series. Conclusions. The article analyzed the preconditions of creation, the artistic-stylistic character and the philosophical and religious content of the respective paintings series of the Canadian artist. We further investigated the metaphysics of the image and the concept of temptation as a cognition and experiential principle of human existence in globalized space. This brings out in his paintings the most characteristic images of temptations of a modern person: drugs, alcoholism, abortion, pornography, gambling, bad company, etc. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – дослідити на основі мистецтвознавчого аналізу метафізику поняття та образу спокуси в малярстві канадсько-українського художника Василя Курилика на прикладі двох живописних серій – «Спокуси сучасної людини в пустелі» (1975) та «Спокуси Спасителя в пустелі» (1977). Методологія. Для вирішення поставлених завдань використано загальнонаукові й міждисциплінарні методи дослідження: аналіз, синтез, формалізація та компаративний метод. За допомогою порівняльного методу ми вивели закономірності виникнення задуму серій «Спокус», встановили певні подібності та відмінності образів шляхом парного зіставлення. Наукова новизна. Уперше в контексті мистецтвознавчого дискурсу порушили питання дефініції образу спокуси в малярстві Василя Курилика на прикладі конкретних серій. Висновки. У статті проаналізували передумови створення, художньо-стилістичний характер і філософсько-релігійний зміст відповідних живописних серій канадського мистця. Відтак, проаналізували метафізику образу та поняття спокуси як пізнання і досвідовий принцип буття людини в глобалізаційному просторі, вивівши в малярстві мистця найхарактерніші образи спокус модерної людини: наркотики, алкоголізм, аборти, порнографія, азартні ігри, погана компанія тощо. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject малярство uk_UA
dc.subject живопис uk_UA
dc.subject образ спокуси uk_UA
dc.subject метафізика uk_UA
dc.subject Курилик Василь uk_UA
dc.title Метафізика образу спокуси в малярстві Василя Курилика uk_UA
dc.title.alternative Metaphysics of the image of temptation in the painting of William Kurelek uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу