Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

ІДЕЇ МІСТЕРІАЛЬНОСТІ У МУЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ ХХ СТОЛІТТЯ (НА ПРИКЛАДІ ФОРТЕПІАННОЇ ТВОРЧОСТІ ОЛІВ’Є МЕССІАНА)

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Моторна, Тетяна Федорівна uk_UA
dc.date.accessioned 2022-02-15T13:35:19Z
dc.date.available 2022-02-15T13:35:19Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Моторна Т. Ф. Ідеї містеріальності у музичній культурі XX століття (на прикладі фортепіанної творчості Олів’є Мессіана) : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 26.00.01 "Теорія та історія культури" / Тетяна Федорівна Моторна ; Нац. акад. кер. кадр. культури і мистецтв. К., 2021. 20 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3993
dc.description Науковим завданням дисертації є мистецтвознавча характеристика ідей містеріальності як складного художнього феномена культурного простору ХХ століття на прикладі фортепіанної творчості Олів’є Мессіана, а також узагальнення уявлень щодо специфічно культурологічного тлумачення мистецьких надбань найвизначніших авторів культури XX століття в їх принциповому заглибленні у релігійно-філософські засади творчого мислення і свідомого спрямування до літургійно-музичного виявлення. Мета дослідження - виявити закономірності втілення містеріальності у фортепіанних творах Олів’є Мессіана. Відповідно до мети дослідження передбачено вирішення наступних завдань: - узагальнити наукові уявлення про містерію, наявні в різних сферах гуманітарного знання, в тому числі в мистецтвознавстві; - визначити найбільш яскраві риси містеріальності, похідні від середньовічного театру та актуалізовані у творах авторів XIX-XX ст.; - окреслити принципи позараціоналістичної духовної традиції як потужного пласта світової культури у європейському ареалі, започаткованого містеріями античності, поглибленого пошуками ранньохристиянських мислителів; - простежити за феноменом духовно-містичного досвіду в традиціях середньовічного християнства для виявлення специфіки безпосереднього світоосягнення як цілісного переживання єдності людини і світу; - позначити символічні образи переживання людського буття, зображені в скрябінівських проявах містеріальності, співзвучних традиціям французької музики - з уточненням сакральності образів птахів у фортепіанних творах О. Мессіана в співвіднесеності з «політними образами» в О. Скрябіна; - окреслити пошуки шляхів духовного вдосконалення світу через виявлені жанрово-фактурні показники та клавірні прийоми виразності у спадщині О. Мессіана, сприйняті від О. Скрябіна - через аналіз фортепіанної участі в «Квартеті на кінець часу» та інших творах; - простежити за наближенням до сакральності в О. Мессіана в співвідношенні з містеріальними установками скрябінізму - на матеріалах «8 Прелюдій», «Двадцять поглядів на немовля Ісуса», «Маленькі ескізи птахів» та ін. uk_UA
dc.description.abstract Соціальні катаклізми XX століття стали причиною зростання інтересу до релігійних вчень, розвитку релігійної філософії в річищі різних християнських конфесій. Це актуалізувало процеси містерізації культури XX століття. Виявом цього стало формування нової містерії, що відбулося всупереч наростаючому протягом століття потужному натиску науки, науково-технічної революції з їх атеїстичними тяжіннями світоглядних установлень. Разом з тим, поширення містеріальних ідей пов’язано з неокласицистськими та необарочними тенденціями в музичній культурі XX століття, з її схилянням до діалогу культур, прагненням до відтворення множинних виявлень жанрів. Освоєння наукових уявлень про містерію відбувається в різних сферах гуманітарного знання, в тому числі та в мистецтвознавстві, що дозволило виявити цілий ряд складових містеріальності. Її визначає сукупність рис, що об'єднують два найбільш відомі історико-культурні типи містерії: язичницькі священнодійства, поширені у народів Стародавнього Сходу та Стародавньої Г реції, а також жанр західноєвропейського релігійного театру Середньовіччя та Відродження. До них відносяться архетипічні ідеї й засоби втілення, властиві обом різновидам містерії. Визначним є лідерство О. Мессіана в музичні культурі XX століття, а також глибинний вплив методу його мислення на подальші покоління митців, в тому числі, й сучасних. Відповідно, складається необхідність глибокого наукового осмислення ґенези новаційності О. Мессіана в фортепіанній творчості у зв’язку з проявами містеріального комплексу. Тема дослідження розглядається в аспекті проєкції на твори О. Мессіана творчості О. Скрябіна, зокрема йдеться про прояви скрябінівського тла мислення у творах «Турангаліли» і «Святого Франциска Ассизького». Цей зріз співвідношень творчих позицій О. Скрябіна та О. Мессіана визначив Г. Еймерт, заявивши, що «коріння світового авангарду в Росії», а ім'я їм - О. Скрябін. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв uk_UA
dc.subject містеріальність uk_UA
dc.subject містерія uk_UA
dc.subject О. Мессіан uk_UA
dc.subject стиль культури uk_UA
dc.subject стиль в музиці uk_UA
dc.subject жанрові типології uk_UA
dc.title ІДЕЇ МІСТЕРІАЛЬНОСТІ У МУЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ ХХ СТОЛІТТЯ (НА ПРИКЛАДІ ФОРТЕПІАННОЇ ТВОРЧОСТІ ОЛІВ’Є МЕССІАНА) uk_UA
dc.title.alternative Ideas of mysteriality in the musical culture of the XX century (on the example of the piano work of Olivier Messiaen) en
dc.type Other en


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу