Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Діяльність музичних товариств Східної Галичини як передумова розвитку фахового виконавства (перша третина XX)

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Спольська, Олена Володимирівна
dc.date.accessioned 2022-06-21T09:45:41Z
dc.date.available 2022-06-21T09:45:41Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Спольська О. В. Діяльність музичних товариств Східної Галичини як передумова розвитку фахового виконавства (перша третина XX) // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 4. С. 177-182. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4231
dc.description The purpose of the article is to present the activities of music societies in Eastern Galicia during the late nineteenth – first third of the twentieth century, which laid the foundations for the development of national professional music education and performance, including piano. The methodological basis of the publication is historical-stylistic and comparative approaches, methods of historical-cultural discourse (V. Cherkasov), fundamental historical musicological positions (L. Korniy, L. Kianovska, etc.). Problems of musical culture, education, and performance were considered by Galician musicians of that time (S. Lyudkevych, V. Barvinsky, N. Nyzhankivsky, etc.) in the broader context of national and cultural life, cooperation of Ukrainian cultural and educational societies, the active position of composers, performers, and teachers, which contributed to the development of professional education and performance, music culture in general. This methodological approach was continued by modern musicologists (M. Zagaykevych, L. Kiyanovska, L. Korniy, L. Mazepa, M. Cherepanin, etc.), who interpret the cultural and artistic life of Galicia in the second half of the nineteenth - early twentieth century. as a turning point in the process of formation of professional musical culture, due to the adoption of the so-called "cultural autonomy" (1867). Scientific novelty. A significant role in this process was played by music centers founded by the Society for the Distribution of Music in Galicia, the Galician Music Society (hereinafter - the Polish Music Society), the GMT Conservatory (1854) as the main musical educational institution in Galicia in the second half of the nineteenth century. The role of Ukrainian music societies was important, most of all – the centers of "Boyan" and "Union of Boyans", Music Society M. Lysenko, which became the basis for the establishment of the Ukrainian professional music institution – Higher Music Institute (1903), then - Lysenko Higher Music Institute (VMIL), the activities of an extensive network of its branches in various cities of Galicia. Significant educational activities of cultural, educational, and musical societies have encouraged professional composers to create original musical works, arrangements of folk songs, compiling the appropriate professional repertoire. In turn, this necessitated the development of professional music criticism in the Ukrainian periodicals. Analyzing the socio-cultural context of music societies, we relied on the developed classifications of their activities (N. Kobrin). This allowed us to outline the role of numerous monographic and thematic concerts dedicated to Ukrainian and Western European composers, solo concerts of prominent Ukrainian vocalists, and instrumentalists in the growth of performing skills of Ukrainian artists of this period. Conclusions. Conclusions are made about the decisive role of the network of cultural, educational, and musical societies of Eastern Galicia in the late nineteenth - first third of the twentieth century. in the process of development in the region of musical performance and musical culture in general. uk_UA
dc.description.abstract Метою публікації є представлення діяльності музичних товариств у Східній Галичині впродовж кінця ХІХ – першої третини ХХ ст., які заклали основи розвитку національної професійної музичної освіти і виконавства, зокрема і фортепіанного. Методологічною основою публікації є історико-стильовий та компаративний підходи, методи історико-культурологічного дискурсу (В. Черкасов), фундаментальні історико-музикознавчі позиції (Л. Корній, Л. Кияновська та ін.). Проблеми музичної культури, освіти та виконавства розглядалися тогочасними галицькими музикантами (С. Людкевич, В. Барвінський, Н. Нижанківський та ін.) у ширшому контексті національно-культурного життя, співпраці українських культурно-просвітницьких товариств, активної позиції композиторів, виконавців і педагогів, що сприяло розвитку фахової освіти та виконавства, музичної культури загалом. Цей методологічний підхід продовжили сучасні музикознавці (М. Загайкевич, Л. Кияновська, Л. Корній, Л. Мазепа, М. Черепанин та ін.), які трактують культурно-мистецьке життя Галичини другої половини ХІХ – початку ХХ ст. як переломний момент у процесі становлення професійної музичної культури, обумовлений прийняттям так званої «культурної автономії» (1867). Наукова новизна. Значну роль у цьому процесі відіграли музичні осередки, засновані при «Товаристві для розповсюдження музики в Галичині», діяльність Галицького Музичного товариства (далі – Польського Музичного товариства), консерваторії Галицького Музичного товариства (1854) як основного музичного освітнього закладу Галичини ІІ половини ХІХ століття. Важливою була роль українських музичних товариств, найбільшою мірою – осередків «Боянів» та «Союзу Боянів», Музичного товариства ім. М. Лисенка, що стало підґрунтям для закладення українського фахового музичного закладу – Вищого музичного інституту (1903), далі – Вищого музичного інститут імені Лисенка (ВМІЛ), діяльності розгалуженої мережі його філій у різних містах Галичини. Значна просвітницька діяльність культурно-просвітницьких та музичних товариств спонукала професійних композиторів до створення оригінальних музичних творів, обробок народних пісень, укладання відповідного фахового репертуару. У свою чергу, це обумовило необхідність розвитку фахової музичної критики на шпальтах української періодичної преси. Аналізуючи соціокультурний контекст діяльності музичних товариств, ми опиралися на розроблені класифікації щодо напрямків їх діяльності (Н. Кобрин). Це дозволило окреслити роль численних монографічних та тематичних концертів, приурочених українським і західноєвропейським композиторам, сольних концертів видатних українських виконавців вокалістів та інструменталістів у процесі зростання виконавської майстерності українських митців означеного періоду. Висновки. Зроблено висновки про визначальну роль діяльності мережі культурно-просвітницьких та музичних товариств Східної Галичини кінця ХІХ – першої третини ХХ ст. у процесі розвитку у регіоні музичного виконавства і музичної культури загалом. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject музична культура uk_UA
dc.subject музичне виконавство uk_UA
dc.subject Вищий музичний інститут uk_UA
dc.subject Галицьке Музичне товариство uk_UA
dc.subject Музичне товариство ім. М. Лисенка uk_UA
dc.title Діяльність музичних товариств Східної Галичини як передумова розвитку фахового виконавства (перша третина XX) uk_UA
dc.title.alternative Activities of music societies of Eastern Galicia as a prerequisite for the development of professional performance (ist third of the XX century) uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу