Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Балет Юрія Шевченка "За двома зайцями": музичні та літературні перетини

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Аксютіна, Владислава Вікторівна
dc.date.accessioned 2022-08-22T12:10:33Z
dc.date.available 2022-08-22T12:10:33Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Аксютіна В. В. Балет Юрія Шевченка "За двома зайцями": музичні та літературні перетини // Мистецтвознавчі записки. 2022. Вип. 41. С. 129–133. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4400
dc.description The purpose of the article is to analyze the ballet "For Two Hares" based on a comparison of literature, film, and original music. Methodology. The article is based on a comparative analysis, analysis of the literary source, the musical component of ballet and film. Based on the comparison, the analysis of the main characters and related comic elements of the work of M. Starytsky and the ballet Shevchenko - Litvinov, based on this plot. These are Svirid Petrovich Holokhvasty, Pronya, Galya, Sekleta Pylypivna Limarykha and the Sirkiv couple. The scientific novelty lies in determining the peculiarities of Yuri Shevchenko's original music in the ballet "For Two Hares". The analysis of ballet music was performed for the first time. Conclusions. The comparative analysis of Yu. Shevchenko's ballet and M. Starytsky's comedy allowed us to single out common comic elements: "meeting" with the main character Golokhvasty; the choice of leittembs (clarinet, violin and piano) is associated with the comic nature of Golokhvasty and the emphasis on his external features: thinness and "mannerism", claims to chic and education; the portrait of Golohvasty in the ballet and his appearance (clothes and accessories) corresponds to the image of Golohvasty from the original source; Golohvastoy's weakness for girls; Golohvasty's love for songs and dances; hopak, which appears in both comedy and ballet. Common to comedy and ballet are also the leitmotif of the bells, the romanticization of the scene of the testimony of Golohvasty in the house of Proni. The multifaceted, contrasting image of Sekleta is also vividly represented in both works. The common comic element is defined by the red cap of Sulfur; Sekleta's "fig" gesture, we consider the motif of rumors to be a comic motif, which is conveyed in ballet by all means of expression (musical, choreographic and visual). uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – здійснити аналіз балету «За двома зайцями» на основі порівняння літератури, кінострічки й авторської музики. Методологія. Дослідження передбачало застосування порівняльного аналізу літературного першоджерела, музичної складової балету та кінострічки. Це дало змогу виявити особливості представлення головних персонажів: Свирида Петровича Голохвастийого, Проні, Галі, Секлети Пилипівни Лимарихи, подружжя Сірків – і пов’язаних з ними комічних елементів у творі М. Старицького та балеті Шевченка – Литвинова, що базується на цьому сюжеті. Наукова новизна полягає у визначенні специфіки авторської музики Юрія Шевченка в балеті «За двома зайцями». Аналіз музики балету здійснено вперше. Висновки. Проведений порівняльний аналіз балету Ю. Шевченка та комедії М. Старицького дав змогу виокремити спільні комічні елементи: «передзустріч» із головним персонажем Голохвастим; вибір лейттембрів (кларнет, скрипка та піаніно), пов’язаний з комічністю Голохвастого та підкресленням його зовнішніх ознак: худорлявості й «манєрності», претензії на шик та «образованість»; портрет Голохвастого в балеті і його зовнішній вигляд (одяг та аксесуари), що відповідають образу Голохвастого з першоджерела; слабкість Голохвастого до дівчат; любов Голохвастого до пісень, танців; гопак, що фігурує і в комедії, і в балеті. Об’єднавчими складниками для комедії та балету також є лейтмотив дзвонів і романтизація сцени освідчення Голохвастого в будинку Проні. Багатобічний, контрастний образ Секлети також яскраво представлений в обох творах. Спільним комічним елементом визначено червоний чепчик Сірчихи; жест «дуля» Секлети, комічним мотивом вважаємо мотив чуток, який у балеті передано всіма засобами виразності: музичними, хореографічними й візуальними. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject авторська балетна музика uk_UA
dc.subject літературне першоджерело uk_UA
dc.subject Старицький Михайло uk_UA
dc.subject комічність образів uk_UA
dc.subject Шевченко Юрій uk_UA
dc.title Балет Юрія Шевченка "За двома зайцями": музичні та літературні перетини uk_UA
dc.title.alternative Yuri Shevchenko's ballet "For two hares": musical and literary sections uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу