Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Штрихи до «портрета» М. Лисенкадиригента (на основі спогадів і листів).

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бермес, Ірина Лаврентіївна
dc.date.accessioned 2022-11-16T11:12:15Z
dc.date.available 2022-11-16T11:12:15Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Бермес І. Л. Штрихи до «портрета» М. Лисенкадиригента (на основі спогадів і листів). // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 3. С. 169–176 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4503
dc.description The purpose of the article is to outline the methodical principles of M. Lysenko’s cooperation with a choir and to disclose his conducting practice. The research methodology is based on the combination of biographical and theoretical approaches and the method of generalisation. As a whole, they highlight the main aspects of the master’s conducting activity, peculiarities of choral works interpretation, and creative methods of cooperation with a choir. The novelty of this research involves disclosing an issue about M. Lysenko’s conducting activity for the first time through the prism of contemporaries’ memoirs, epistolary, which helped to manifest a deep interest in choral activity, as well as, reconstructing separate conductors’ concert performances with a choir and accentuating the methodology of learning compositions, their "reading” with the help of manual techniques. The peculiarities of M. Lysenko’s conducting style and his connection with Ukrainian national singing tradition have been summarised here for the first time. Conclusions. M. Lysenko’s multifaceted talent – he is known to be a composer, a pianist, a conductor, a teacher, a musicologist – testifies his versatility as a master, who seemed to be organised, original, productive and having his own unique style in different spheres of creating activity. This kind of performing method correlated with organisational, compositional, musicalpublic, and pedagogical practice – the symbiosis of which was focused on the process of Ukrainian nationalisation. Although conducting activity did not play an important role in his life and work, we can state that M. Lysenko’s work as a conductor is a great contribution to a national culture-creating process. Its description reveals the depth of the artistic “workshop” of M. Lysenko, concentrating on separate aspects of conducting and interpretations, of which M. Lysenko is a composer and a conductor, showing his artistic potential, hidden in a choral musical score. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті полягає у виокремленні методичних принципів роботи М. Лисенка з хором, розкритті особливостей його диригентської практики. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні біографічного та теоретичного підходів, методі узагальнення, що в комплексі дають змогу виявити головні аспекти диригентської діяльності митця, особливості інтерпретації хорових творів, творчі методи роботи з хором. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше розкрито питання диригентської практики М. Лисенка крізь призму спогадів сучасників, епістолярію, що сприяло виявленню глибокої зацікавленості хоровою справою, реконструюванню окремих концертних виступів диригента з хором, увиразненню методики розучування творів, їх «прочитанню» за допомогою мануальної техніки. Вперше узагальнено особливості диригентського «почерку» М. Лисенка, виявлено його зв’язок з українською національною співочою традицією. Висновки. Багатогранність М. Лисенка як композитора, виконавця-піаніста, диригента, педагога та музикознавця свідчить про універсальність майстра, який у різних ділянках творчої діяльності виявив себе надзвичайно органічним, оригінальним, продуктивним, із власним питомим «почерком». Диригентурою М. Лисенко займався з 19-річного віку й до кінця життя. Цей вид виконавської практики корелював з організаційною, композиторською, музичногромадською, педагогічною, симбіоз яких спрямовувався на процеси українського націєтворення. Вболіваючи за українську справу, митець засновував хорові колективи, до складу яких входили переважно аматори, популяризував українську пісню на доброму мистецькому рівні. Хоча диригентська діяльність не посідала провідне місце в житті та творчості майстра, можемо констатувати, що вона стала вагомим внеском у національний культуротворчий процес. Її окреслення дає можливість заглибитися в артистичну «майстерню» М. Лисенка, сфокусувати увагу на окремих аспектах диригування та інтерпретацій, у яких митець виступає в ролі «співавтора» (як композитор і диригент), виявляючи художній потенціал, зашифрований у хоровій партитурі. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject М. Лисенко uk_UA
dc.subject хор uk_UA
dc.subject диригентська діяльність uk_UA
dc.subject інтерпретація uk_UA
dc.subject спогади uk_UA
dc.subject листи uk_UA
dc.title Штрихи до «портрета» М. Лисенкадиригента (на основі спогадів і листів). uk_UA
dc.title.alternative Strokes to M. Lysenko-Conductor "Portrait” (the case study of memoirs and letters) uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу