Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Метаморфози української орнаментики на слов’яно-романському пограниччі України

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Жданович, Юлiя Анатоліївна
dc.date.accessioned 2023-02-13T13:00:01Z
dc.date.available 2023-02-13T13:00:01Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Жданович Ю. А. Метаморфози української орнаментики на слов’яно-романському пограниччі України //Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 4. С. 48–54. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4640
dc.description The purpose of the article is to define the metamorphosis in Ukrainian ornamentation based on the principles of gradualism and punctualism, which allows us to determine the evolutionary gradual approach due to mimesis and the discrete approach according to poiesis. The research methodology is based on the methods of semiotic and epistemological analysis, system-analytical and comparative-historical methods. The semiotic and epistemological method has been used to determine the philosophical meaning of the symbols of the Ukrainian ornamentation patterns. System-analytical method has been applied to systematise changes used in materials, technique, ornament, and compositional and coloristic solution in the design of Ukrainian ornament in the ethno-contact zone of the Slavic Romansh borderland. The comparative-historical method has been used to specify the areas of Ukrainian ornamentation in the historical retrospect of the 20th century on the Slavic-Romance borderland of Ukraine. The scientific novelty of the research occurs in a certain metamorphosis in Ukrainian ornamentation based on the principles of gradualism and punctuality; justification of the factors of artistic integrity of embroidery by ethnographic regions. Conclusions. It was established that the design of Ukrainian ornamentation in the context of the ethnographic development of the ethnic border regions of Ukraine evolved according to the principles of gradualism and punctuality. The evolution of the formation of the subject environment is particularly noticeable in Ukrainian ornamentation and its motifs, which is also due to their sacred meaning, laid down by master embroiderers. It is shown that metamorphoses in Ukrainian ornamentation on the Slavic-Ukrainian borderland in the ethnoregions of Bukovyna, Eastern Podillia, Budjak and Bessarabia took place as a result of mimesis due to the imitation of traditions in embroidery and under the influence of poiesis due to the creativity and innovation of embroiderers in changes in the technique of processing materials, colour scheme, and compositions. The conducted comparative analysis of the ornaments of ethnographic areas reproduced the features of their sacred content with the aim of encoding the foundations and laws of existence in the universe and the preserved code of the Ukrainian nation. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті полягає у визначенні метаморфоз в українській орнаментиці на принципах градуалізму та пунктуалізму, щоб виявити еволюційний поступовий підхід, зумовлений мімезисом, і дискретний підхід відповідно до поєсису. Методологія дослідження спирається на метод семіотичного та гносеологічного аналізу, системно-аналітичний та порівняльно-історичний методи. Семіотичний та гносеологічний метод використано задля визначення філософського сенсу символів візерунків української орнаментики. Системно-аналітичний метод застосовано для систематизації змін, які відбуваються у використанні матеріалів, техніки, орнаменту, композиційно-колористичного вирішення в дизайні українського орнаменту в етноконтактній зоні слов’янсько романського пограниччя. Порівняльно-історичний метод дав змогу конкретизувати ареали української орнаментики в історичній ретроспективі ХХ століття на слов’яно-романському пограниччі України. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні метаморфоз в українській орнаментиці на принципах градуалізму та пунктуалізму; обґрунтуванні чинників художньої цілісності вишивки за етнографічними регіонами. Висновки. Встановлено, що дизайн української орнаментики в контексті етнографічного розвитку етнічних прикордонних регіонів України еволюціонував за принципами градуалізму та пунктуалізму. Розвиток формування предметного середовища особливо помітний в українській орнаментиці та її мотивах, що зумовлено також їх сакральним змістом, які заклали майстрині-вишивальниці. Доведено, що метаморфози в українській орнаментиці на слов’яно-українському пограниччі в етнографічних регіонах Буковини, Східного Поділля, Буджаку та Бессарабії відбулися внаслідок мімезису через наслідування традицій у вишиванні та в результаті поєсису через креативність та інноваційність майстринь-вишивальниць у змінах техніки обробки матеріалів, кольорової гами та композицій. Проведений порівняльний аналіз орнаментів етнографічних ареалів дав можливість відтворити риси їх сакрального змісту з прагненням закодувати основи та закони буття у Всесвіті й зберегти код української нації. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject градуалізм uk_UA
dc.subject пунктуалізм uk_UA
dc.subject мімезис uk_UA
dc.subject поєсис uk_UA
dc.subject предметне середовище uk_UA
dc.subject слов’яно-романське пограниччя uk_UA
dc.subject орнамент uk_UA
dc.subject Буковина uk_UA
dc.subject Східне Поділля uk_UA
dc.subject Буджак uk_UA
dc.subject Бессарабія uk_UA
dc.subject етнографія uk_UA
dc.subject мистецтво uk_UA
dc.subject дизайн uk_UA
dc.title Метаморфози української орнаментики на слов’яно-романському пограниччі України uk_UA
dc.title.alternative Metamorphosis of Ukrainian Ornaments on Slavic-Romance Borderland of Ukraine uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу