Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кузнецова, Ольга Олександрівна
dc.date.accessioned 2023-03-15T10:10:52Z
dc.date.available 2023-03-15T10:10:52Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation КузнецоваО.О. Рецепції Миколи Лисенка у візуальних артефактах митців Галичини // Мистецтвознавчі записки : зб. наук. пр. 2022. Вип. 42. С. 111–117. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4768
dc.description The purpose of the article is to discover and reveal the symbolism of the artefacts by painters, sculptors, carvers, and other artists of Galicia, dedicated to Mykola Lysenko’s personality and achievements. The research methodology. The historical-retrospective method has been applied to find materials and documents about the existence of artefacts, determine the chronology and motivation for their appearance. The system-analytic method has enabled their systematisation by the types of visual arts and for analytical observations. The interdisciplinary method has been used to highlight the connections between music and visual arts through the embodiment of the composer's images by their representatives. The scientific novelty is that the topic is being considered for the first time. The Galician painters’ creativity was especially intensified before the celebration of Mykola Lysenko’s 35th work anniversary in 1903, and due to the composer’s 100th anniversary gala during the German occupation of Lviv in 1942. The peculiarities of the images of Lysenko by Ivan Trush, Osyp Kurylas and others, their stylistics and symbolism are considered. The problem also affects other artistic and visual gifts, which later became exhibits in the Lysenko room-museum at the Lviv Conservatory. Conclusions. Visual artefacts indicate piety to the founder of the national school of composers, his spiritual influence, which was spread not only among the musicians, but also the visual arts’ representatives. The Galician artists – painters, carvers, sculptors and architects, involved in artistic Lysenko Studies, were inspired by his bright image and purposeful service to the Ukrainian national culture. Most of them originated from Galicia (Ivan Trush, Osyp Kurylas, Yaroslav Pstrak, Mykhailo Parashchuk, Yulian Pankevych), others stayed and worked in Lviv for some time (Mykhailo Mykhalevych and Serhiy Lytvynenko). These artefacts became a kind of manifestation of the Artist-Patriot’ idealisation, his culture-creative mission. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи – виявити й розкрити символіку артефактів малярів, скульпторів, різьбярів та інших митців Галичини, присвячених особі й здобуткам Миколи Лисенка. Методологія дослідження: історико-ретроспективний метод використано для віднайдення матеріалів і документів про існування артефактів, визначення хронології і мотивації їхньої появи; системно-аналітичний – для їхньої систематизації за видами візуальних мистецтв та аналітичних спостережень; міждисциплінарний – для висвітлення зв’язків між музикою та візуальними мистецтвами через утілення образів композитора їхніми представниками. Наукова новизна статті полягає в тому, що цю тематику розглянуто вперше. Творчість малярів регіону особливо активізувалася до відзначення 35-ліття діяльності Лисенка 1903 року та до 100-літнього ювілею митця в умовах німецької окупації Львова 1942 року. Розглянуто особливості зображень Лисенка І. Трушем, О. Куриласом та ін., їхню стилістику й символіку. Проблематика також торкається інших дарунків у художньо-візуальній формі, що згодом стали експонатами кімнати-музею Лисенка у Львівській консерваторії. Висновки. Візуальні артефакти вказують на пієтет до засновника національної композиторської школи, на його духовний вплив, що поширився не лише на музикантів, а й на представників образотворчого мистецтва. Галицькі митці – малярі, різьбарі, скульптори й архітектори, причетні до художньої лисенкіани, інспірувалися його світлим образом і цілеспрямованим служінням українській національній культурі. Більшість з них були уродженцями Галичини (І. Труш, О. Курилас, Я. Пстрак, М. Паращук, Ю. Панькевич), інші (М. Михалевич і С. Литвиненко) – певний час перебували й працювали у Львові. Ці артефакти стали свого роду маніфестаціями ідеалізації Митця-Патріота, його культуротворчої місії. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject композитор uk_UA
dc.subject живописець uk_UA
dc.subject скульптор uk_UA
dc.subject святкування uk_UA
dc.subject Галичина uk_UA
dc.subject портрет uk_UA
dc.subject погруддя uk_UA
dc.title Рецепції Миколи Лисенка у візуальних артефактах митців Галичини uk_UA
dc.title.alternative Receptions of Mykola Lysenko in Visual Artefacts by Western Ukrainian Artists uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу