Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кацевич, Ольга Володимирівна
dc.date.accessioned 2023-04-27T13:40:52Z
dc.date.available 2023-04-27T13:40:52Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Кацевич О. В. Орнамент як символічна форма культури // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 115–119. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4833
dc.description The purpose of the work is to determine the specifics of ornament functioning as a symbolic form of culture, its meaning and role in marking the socio-cultural environment. The methodological research consists in the application of analytical, structural, cultural-hermeneutical, axiological, and semiotical methods, which allow us to consider the phenomenon of ornament from different aspects of cultural knowledge. The scientific novelty of the research lies in the discovery of the specifics of human signs and symbolic activities based on the example of ornamental decoration and signification. The ornamental functions, its sign-symbolic and socio-psychological components in the cultural-historical environment are researched. We have proven that the carrier of cultural and historical information is ornament and it is the means of communication between generations in space and time. Conclusions. Self-management of a human in the field of culture is implemented by means of symbols and signs, which are organised in such symbolic forms as language, religion, science, and art. Ornament is an artistic means of shape creation of art. Ornament is a dynamic figurative form that demonstrates the temporal cycles of senses in different artistic genres showing the static of image, the topos. Due to dynamic and temporal component codifies the cultural memory of the community, the ornamental chronotope is a storage of national cultural narratives that are re-actualised during the socio-cultural crises, and during request for deep markers of collective knowledge. uk_UA
dc.description.abstract Мета дослідження – обґрунтувати особливості функціонування орнаменту як символічної форми культури, його значення та роль у маркуванні соціально-культурного простору. Методологія полягає у використанні аналітичного, структурного, культур-герменевтичного, аксіологічного та семіотичного методів дослідження, які дають змогу розглянути феномен орнаменту з різних сторін культурологічного знання. Наукова новизна роботи полягає в розкритті специфіки знаково-символічної діяльності людини на прикладі орнаментального декорування і сигніфікації. Досліджено функції орнаменту, його знаково-символічну та соціально-психологічну складову в культурно-історичному просторі. Доведено, що орнамент є носієм культурно-історичної інформації та виступає засобом комунікації поколінь у просторі та часі. Висновки. Самоорганізація людини в культурі здійснюється за допомогою символів та знаків, що втілюються в такі символічні форми, як мова, релігія, наука й мистецтво. Орнамент є художнім засобом формоутворення в мистецтві. На відміну від інших образотворчих жанрів, що передають статику образу, тобто його топос, орнамент є динамічною зображальною формою, що передає темпоральну циклічність світовідчуття. Хронотоп орнаменту, завдяки динамічно-часовій компоненті, кодифікує культурну памʼять спільноти, є сховком національних культурних наративів, які реактуалізуються в моменти соціокультурних криз та запиту на глибинні маркери колективної свідомості. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject орнамент uk_UA
dc.subject знак uk_UA
dc.subject символічна форма uk_UA
dc.subject культура uk_UA
dc.title Орнамент як символічна форма культури uk_UA
dc.title.alternative Ornament as Symbolic Form of Culture uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу