Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Варіативність візантійської художньої традиції в храмовому живописі Києво-Печерської лаври 1890–1910-х

Show simple item record

dc.contributor.author Бардік, Марина Афанасіївна
dc.date.accessioned 2023-09-01T12:39:21Z
dc.date.available 2023-09-01T12:39:21Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Бардік М. А. Варіативність візантійської художньої традиції в храмовому живописі Києво-Печерської лаври 1890–1910-х. // Мистецтвознавчі записки. 2023. Вип. 43. С. 26–32. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/4972
dc.description The purpose of the article is to study the embodiment of the Byzantine artistic tradition in the monumantal painting of the Kyiv-Pechersk Lavra in 1890s – 1910s. The research methodology is based on historical, cultural, and art historical analysis. Scientific novelty. The article reveals a weakening in the use of the Byzantine artistic heritage in the monumental painting of the churches in the Kyiv-Pechersk Lavra. The transformation from the systematic use of Byzantine ornaments and the symbolism of gold in the Great Church (the Dormition Cathedral) in the late 19th century to fragments of Byzantine compositions in Art Nouveau ornaments have been traced. The decorative golden background in the Church of Venerable Anthony and Theodosius of Pechersk with the Refectory Chamber (the Refectory Church) in the early 20th century has been explored. The use of the term "Neo-Byzantine style" for the painting of the Great Church is proved to be incorrect. The author made the following conclusions on the basis of archival information introduced into scientific circulation. Firstly, the algorithm of creating ornaments and a golden background as the basis of the Byzantine artistic tradition has been observed. Secondly, the authorship and dating of paintings of the Great Church have been clarified. Thirdly, it is determined that the rejection of the Byzantine tradition in favour of the Art Nouveau style in the Refectory Church took place in 1902, along with the change of artists. The significance of preparatory sketches and paintings of the Great Church for the creation of the compositions of the Refectory Church has been emphasised. Conclusions. The Kyiv-Pechersk Lavra did not have the opportunity to return to the Byzantine tradition in the technique of monumantal painting, namely to the technique of mosaics and frescoes. In the paintings of the Great Church (the Dormition Cathedral) and the Church of Venerable Anthony and Theodosius of Pechersk with the Refectory Chamber (the Refectory Church) the Byzantine tradition was realised mainly in decorative elements, namely in ornaments and the golden background of compositions. In both churches, the artists implemented thematic and narrative lines in the tradition of late academicism. Along with V. Vereshchagin, V. Fartusov was the author of the paintings in the Great Church. The paintings date from 1897 to 1901. The transition to the Art Nouveau style in the decor of the Refectory Church began in 1902. The ornaments of the Refectory contain elements of national (Ukrainian) motifs and fragments of Byzantine ornaments. The preparatory sketches and paintings of the Great Church served as the pictorial basis for the compositions of the Refectory Church and the Chamber. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – дослідити втілення візантійської мистецької традиції в монументальному живописі Києво-Печерської лаври в 1890-х – 1910-х рр. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурного та мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна. Виявлено ослаблення у використанні візантійської мистецької спадщини в монументальному живописі церков Києво-Печерської лаври. Простежено трансформацію від системного використання візантійських орнаментів, символіки золота у Великій церкві (Успенському соборі) наприкінці ХІХ ст. до фрагментів візантійських композицій в орнаментах у стилі модерн, а також декоративності золотого тла в церкві Преподобних Антонія і Феодосія Печерських з Трапезною палатою (Трапезній церкві) на початку ХХ ст. Доведено некоректність вживання терміна «неовізантійський стиль» до живопису Великої церкви. Уведено в науковий обіг архівні дані, на основі яких зроблені висновки. По-перше, висвітлено алгоритм створення орнаментів і золотого тла як основи візантійської мистецької традиції. По-друге, уточнено авторство й датування розписів Великої церкви. По-третє, визначено, що відмова від візантійської традиції на користь стилю модерн у Трапезній церкві відбулась у 1902 р. разом зі зміною художників. Акцентовано на значенні підготовчих ескізів і розписів Великої церкви для створення композицій Трапезної церкви. Висновки. Києво-Печерська лавра не мала можливості повернутися до візантійської традиції в техніці монументального живопису, до техніки мозаїки та фрески. У живописі Великої церкви (Успенському соборі), а також церкви Преподобних Антонія і Феодосія Печерських з Трапезною палатою (Трапезної церкви) візантійська традиція були реалізована переважно в декоративних елементах – у візантійських орнаментах і золотому тлі композицій. В обох храмах тематико-сюжетні лінії художники реалізовували в традиції пізнього академізму. Автором розписів у Великій церкві поряд із В. Верещагіним був В. Фартусов. Розписи датовано 1897–1901 рр. У декорі Трапезної церкви перехід до стилю модерн почався в 1902 р. В орнаментах Трапезної наявні елементи національних (українських) мотивів і фрагменти візантійських орнаментів. Підготовчі ескізи та розписи Великої церкви були образотворчою основою для композицій Трапезної церкви й палати. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject духовна культура uk_UA
dc.subject православ’я uk_UA
dc.subject сакральний монументальний живопис uk_UA
dc.subject український живопис uk_UA
dc.subject візантійське мистецтво uk_UA
dc.subject академізм uk_UA
dc.subject стиль модерн uk_UA
dc.subject Києво-Печерська лавра uk_UA
dc.subject Велика церква uk_UA
dc.subject Успенський собор uk_UA
dc.subject церква Преподобних Антонія і Феодосія Печерських з Трапезною палатою uk_UA
dc.subject Трапезна церква uk_UA
dc.title Варіативність візантійської художньої традиції в храмовому живописі Києво-Печерської лаври 1890–1910-х uk_UA
dc.title.alternative Variations in the Byzantine Artistic Tradition in Kyiv-Pechersk Lavra Churches’ Painting in 1890–1910s. uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account