Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Неоріманівський аналіз у системі теоретичних поглядів Річарда Кона

Show simple item record

dc.contributor.author Устюжаніна, Надія Юріївна
dc.date.accessioned 2023-12-26T12:55:20Z
dc.date.available 2023-12-26T12:55:20Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Устюжаніна Н. Ю. Неоріманівський аналіз у системі теоретичних поглядів Річарда Кона // Мистецтвознавчі записки. 2023. Вип. 44. С. 168–173. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5261
dc.description The purpose of the article is to highlight the main principles of the Neo-Riemannian method of analysis in the system of Richard Cohn‘s theoretical views. The methodological basis of the work is a structural analysis and a special Neo-Riemannian method of pitch structure analysis, which consists of a set of analytical procedures aimed at identifying and graphically highlighting triadic transformations and projecting harmonic objects onto the hexatonic system of co-cycles with a description of the relationships between them. The scientific novelty of the article consists in bringing into Ukrainian musicology the methods of analysis of pitch structures proposed by the North American theorist R. Сohn, the presentation of the main works and theoretical innovations of the researcher. Conclusions. The Neo-Riemannian theory of the analysis of triadic pitch structures is one of the leading contemporary concepts developed by North American musicology on the basis of a neo-positivist approach. The theory is based on the idea of transforming a sound object (triad), which was laid down in the works of the German theorist Hugo Riemann. This idea was continued in the researches of the first Neo-Riemannian theorists – D. Lewin and B. Hyer – primarily in the form of three triadic transformations, designated as Neo-Riemannian Operations. The Neo-Riemannian approach offers an understanding of the triad as a structural unit, demonstrating the expediency of its use both in works with late romantic harmony and outside the context of tonal music, where the triad exhausts its potential as an element of functional harmony. The consideration of individual provisions of the Neo-Riemannian method in the works by R. Cohn (among them voice-leading parsimony, the hexatonic system, combined transformations) made it possible to see the technological possibilities of the method, which contribute to the understanding of the interrelationship of triads without focusing on the tonal-functional connection of chords and the central element of pitches systems. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті — висвітлити основні засади неоріманівського методу аналізу звукового матеріалу в системі теоретичних поглядів північноамериканського музиколога Річарда Кона. Методологічну основу роботи утворює метод структурного аналізу та спеціальний неоріманівський метод аналізу звуковисотних структур, що полягає у комплексі аналітичних процедур, спрямованих на виявлення і графічне виділення тризвукових трансформацій та проєкцію гармонічних об‘єктів на гексатонову систему співциклів із описом співвідношень між ними. Наукова новизна статті полягає у залученні до української музикології методів аналізу звуковисотних структур, запропонованих північноамериканським теоретиком Р. Коном, презентації головних праць і теоретичних новацій дослідника. Висновки. Неоріманівська теорія аналізу терцієвих звуковисотних структур є однією з провідних сучасних концепцій, розроблених північноамериканською музикологією, що базується на неопозитивістському підході. В основі теорії лежить ідея трансформації звукового об‘єкту (тризвуку), яка була закладеною у роботах німецького теоретика Гуго Рімана. Ця ідея отримала продовження в дослідженнях перших неоріманців — Д. Льюїна і Б. Гаєра — насамперед у вигляді трьох тризвукових трансформацій, означених як неоріманівські операції (NRO). Неоріманівський підхід пропонує розуміння тризвуку як структурної одиниці, демонструючи доцільність його використання як у творах із пізньоромантичною гармонією, так і поза контекстом тональної музики, де тризвук вичерпує свій потенціал як елемент функціональної гармонії. Розгляд окремих позицій неоріманівського методу в роботах Р. Кона (серед них економне голосоведіння, гексатонова система, складні трансформації), дозволив побачити технологічні можливості методу, що сприяють розумінню взаємозв‘язків тризвуків без орієнтування на тонально-функціональний зв‘язок акордів та центральний елемент звуковисотної системи. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject тризвукові трансформації uk_UA
dc.subject економне голосоведіння uk_UA
dc.subject гексатонова система uk_UA
dc.subject складні трансформації uk_UA
dc.subject теоретична система uk_UA
dc.subject Річард Кон uk_UA
dc.subject неоріманівська теорія uk_UA
dc.subject звукові струни uk_UA
dc.subject терцієві uk_UA
dc.title Неоріманівський аналіз у системі теоретичних поглядів Річарда Кона uk_UA
dc.title.alternative Neo-Riemannian Analysis in the System of Theoretical Views of Richard Cohn uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account