Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

INTONATIONAL-SEMANTIC ASPECTS OF THE IMPLEMENTATION OF THE IMAGES OF GLORIFICATION-PRAISE IN THE GERMAN PROTESTANT MUSICAL AND HISTORICAL TRADITION

Show simple item record

dc.contributor.author Tatarnikova, Anzhelika
dc.date.accessioned 2020-05-15T10:33:51Z
dc.date.available 2020-05-15T10:33:51Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Tatarnikova, Anzhelika INTONATIONAL-SEMANTIC ASPECTS OF THE IMPLEMENTATION OF THE IMAGES OF GLORIFICATION-PRAISE IN THE GERMAN PROTESTANT MUSICAL AND HISTORICAL TRADITION / Anzhelika Tatarnikova // Культура і сучасність : альманах. - Київ: ІДЕЯ ПРИНТ, 2019. - № 2. - С. 63-69. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/826
dc.description Мета статті – виявлення інтонаційно-смислової специфіки відтворення образів хваління-славослів’я в німецькій протестантській богослужбо-співацькій та творчій музично-історичній традиції. Методологічна основа роботи спирається на інтонаційну концепцію музики в ракурсі стилістичного, етимологічного аналізу, а також на міждисциплінарний та історико-культурологічний підходи, що дозволяють виявити духовно- семантичні та жанрово-інтонаційні особливості трактування позначеної образної сфери німецької духовної культури та музики. Наукова новизна статті визначена тим, що в ній вперше узагальнено поетико-інтонаційну специфіку відтворення образів хваління-славослів’я у річищі релігійних настанов лютеранства («теологія слави», «теологія хреста»), а також творчості німецьких композиторів XVIII-XIX століть. Висновки. Славословно-глоріозна тематика займає одне з суттєвих місць у європейській християнській культурі, зокрема, у німецькій протестантській, визначаючи вектори її духовно-смислової спрямованості. Генетично висхідна до візантійської східнохристиянської традиції та до духовних настанов раннього Середньовіччя епохи Неподіленої церкви, названа конфесійна традиція у відтворенні образів хваління-славослів’я («Te Deum» та «Gloria» в їх німецькому варіанті) формувалася на перетині протестантських доктрин «теології слави» та «теології хреста». Інтонаційно-семантична специфіка лютеранських хоралів, пов’язаних з позначеною образно-смисловою сферою, демонструє контактність з різноманітними конфесійними християнськими традиціями – католицькою (звертання до інтонаційного матеріалу григоріаніки), східнохристиянською (апелювання до духовних текстів раннього Середньовіччя), виявляючи тим самим духовно-стильову специфіку творчості німецьких композиторів XVIII-XIX століть. uk_UA
dc.description.abstract The purpose of the article is to identify the intonational-semantic specifics of the implementation of praise- glorification images in the German Protestant liturgical and singing and creative musical and historical traditions. The methodology of the work on the intonation concept of music from the perspective of stylistic, etymological analysis, as well as on interdisciplinary and historical-cultural approaches that allow revealing the spiritual-semantic and genre- intonational features of the interpretation of the designated figurative sphere of German spiritual culture and music. The scientific novelty of the article is determined by the fact that it first generalized the poetic-intonational specificity of depicting praise-glorification images in line with the religious attitudes of Lutheranism ("theology of glory," "theology of the cross"), as well as the work of German composers of the 18th-19th centuries. Conclusions. Glorious-glorious themes occupy one of the essential places in European Christian culture, in particular, in German Protestant, defining the vectors of its spiritual and semantic orientation. Genetically dating back to the Byzantine Eastern Christian tradition and to the spiritual precepts of the early Middle Ages of the Undivided Church, the confessional tradition in translating the images of praise and glorification («Te Deum» and «Gloria» in their German version) was formed at the intersection of the Protestant doctrines of «theology of glory» and «theology of the cross». The intonational-semantic specificity of Lutheran chorales associated with the designated figurative-semantic sphere demonstrates contact with a variety of confessional Christian traditions – Catholic (appeal to the intonational material of Gregorianiс), Eastern Christian (appeal to the spiritual texts of the early Middle Ages), thereby revealing the specificity of spiritual and creative German composers of the 18th-19th centuries. uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject Protestant choral uk_UA
dc.subject "Te Deum," uk_UA
dc.subject "Gloria," uk_UA
dc.subject Reformation uk_UA
dc.subject German culture uk_UA
dc.subject "theology of glory," uk_UA
dc.subject "theology of the cross." uk_UA
dc.title INTONATIONAL-SEMANTIC ASPECTS OF THE IMPLEMENTATION OF THE IMAGES OF GLORIFICATION-PRAISE IN THE GERMAN PROTESTANT MUSICAL AND HISTORICAL TRADITION uk_UA
dc.title.alternative Інтонаційно-семантичні аспекти відтворення образів хваління-славослів’я у німецькій протестантській музично-історичній традиції uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account