Короткий опис(реферат):
Мета роботи. Дослідження пов'язане з аналізом хореографічних інтерпретацій балетного твору П. Чайковського «Лускунчик», поставлених на сцені Київського державного академічного театру опери та балету
ім. Т. Шевченка. Методологія дослідження включає використання наступних культурологічних методів: генетичного, компаративного, системного, структурно-функціонального, історико-логічного. Зазначені методологічні підходи дозволяють розкрити та піддати аналізу твір П. Чайковського «Лускунчик» в редакціях українських
балетмейстерів (починаючи з прем‘єри балету на сцені Київського державного академічного театру опери та
балету ім. Т. Шевченка 1949 року і закінчуючи показом «Лускунчика» балетною трупою Національної опери
України в наш час). Наукова новизна публікації полягає у наданні нової неупередженої оцінки мистецьким
досягненням українських балетмейстерів ХХ століття, які працювали на сцені Київського державного академічного театру опери та балету ім. Т. Шевченка у другій половині ХХ століття. Висновки. У науковій розвідці
доведено, що композиційні особливості балету П. Чайковського в редакціях українських балетмейстерів полягали в органічному поєднанні реального і фантастичного як в декораціях, так і в розкритті сценічних образів; у
використанні увертюри спектаклю для створення додаткової хореографічної картини; в задіянні учнів Київського хореографічного училища у балеті з метою художнього підсилення окремих масових сцен тощо.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article. The research is related to the analysis of the choreographic interpretations of the
Tchaikovsky's ballet "The Nutcracker", performed on the Taras Shevchenko Kyiv State Academic Opera stage and the
Ballet Theater. The methodology of the study includes the use of the following culturological methods: genetic, comparative, systemic, structural-functional, historical and logical. The above methodological approaches allow to
reveal and analyze the work of P. Tchaikovsky "The Nutcracker" in the editions of Ukrainian choreographers
(beginning from the premiere of the ballet on the Taras Shevchenko Kyiv State Academic Opera stage and Ballet
Theater in 1949 and finishing with the show "The Nutcracker" by ballet the troupe of the National Opera of Ukraine in
our time). The scientific novelty of the publication is providing a new, unbiased assessment of the artistic achievements
of Ukrainian chor eographers of the ХХ century who worked on the stage of the Taras Shevchenko Kyiv State
Academic Opera and Ballet Theater in the second half of the twentieth century. Conclusions. The scientific research
has proved that the compositional peculiarities of P. Tchaikovsky's ballet in the editions of the Ukrainian
choreographers consisted of: both the organic combination of real and fantastic as in decorations as in the discovery of
stage images; using the overture of the play to create an extra choreographic picture; the involvement of Kyiv
Choreographic School students in the ballet for the purpose of artistic effort of individual mass scenes, etc.