Короткий опис(реферат):
Мета статті – прослідкувати генезис та виявити особливості композиції редакції В. Вайнонена балету П. Чайковського «Лускунчик». Методологія. Аналіз наукової літератури та джерел, систематизація, застосування хронологічного принципу дозволили провести науково об’єктивне дослідження. Наукова новизна. Виявлено передумови створення, основи балетмейстерського методу, композиційні особливості редакції «Лускунчика» В. Вайнонена. Висновки. Стимулом для втілення редакції В. Вронським балету «Лускунчик» П. Чайковського-Л. Іванова стали
соціокультурні (зміна політики державних органів по відношенню до класичного балету з категоричного заперечення до визнання його важливості у справі культурного будівництва) та мистецькі (поява у перші роки після Жовтневого перевороту 1917 р. ряду авангардних вистав на основі класичної спадщини, що не відповідали художній образності музики та ідеї балет) фактори. У виставі реалізована тенденція повернення до класичного танцю в редакціях у відповідності до сучасного розвитку танцювальної лексики, виконавської техніки артистів балету. Балетмейстер оновив партитуру, сценарне рішення, надав образам нового сенсу. Джерелом образності для В. Вайнонена стала музика П. Чайковського, яка зумовила поєднання в танці зовнішньої структурної впорядкованості та внутрішнього настрою, збереження строгих класичних форм. Головна риса поетичного узагальнення балетмейстера, реалізована у «Лускунчику», – достовірність подій і
характерів, та попри реалістичність трактовки наближення до естетики дитячої вистави, врахування особливостей сприйняття дитячою глядацькою аудиторією.
Суть розробки, основні результати:
Purpose of the article – to trace the genesis and reveal the peculiarities of the composition of V. Vainonen's editors Ballet P. Tchaikovsky's The Nutcracker. Мethodology. Analysis of the scientific literature and sources, systematization, application of the chronological principle allowed to conduct a scientifically objective study. Scientific novelty. The prerequisites for the creation, the basics of the ballet
master method, and the compositional features of the editors of The Nutcracker by V. Vainonen are revealed. Conclusions. The impetus for the incarnation of V. Vronsky's version of the Nutcracker ballet by P. Tchaikovsky-L. Ivanov became sociocultural (changing the policy of state bodies in relation to classical ballet from categorical denial to recognizing its importance in cultural construction) and art (appearing in the first years after the October 1917 coup of a number of avant-garde performances based on classical heritage figurative music and ideas ballet) factors. The performance has a tendency to return to classical dance in the editorial in accordance with the modern development of dance vocabulary, performing technique of ballet dancers. The ballet master updated the score, the scenario solution, provided the images with a new meaning. The source of figurativeness for V. Vainonen was the music of P. Tchaikovsky, which caused a combination of external structural orderliness and internal mood in the
dance, preservation of strict classical forms. The main feature of the poetic generalization of the choreographer, realized in The Nutcracker, is the authenticity of events and characters, and despite the realistic interpretation of the approach to the aesthetics of a children's play, taking into account the peculiarities of the perception of the children's audience