Короткий опис(реферат):
Мета дослідження полягає у визначенні та характеристиці пріоритетів сучасного
українського академічного сольного, ансамблевого та оркестрового народно-інструментального виконавства в контексті репертуарної політики. Дослідити діяльність сучасних провідних українських композиторів народно-інструментального жанру та виявити характерні ознаки й головні тенденції сучасного українського народно-інструментального мистецтва. Методологію дослідження становить органічна сукупність базових принципів дослідження: об’єктивності, історизму, багатофакторності, системності, комплексності, розвитку та плюралізму, а для досягнення мети дослідження використані наступні методи наукового пізнання: проблемно-хронологічний, конкретно-історичний, статистичний, описовий, логіко-аналітичний. Наукова новизна полягає в комплексному аналізі репертуару сучасного академічного народно-інструментального виконавства в Україні. Висновки. Визначено, що в сучасному репертуарі академічного народно-
інструментального виконавства помітна тенденція звернення до творів великої форми, таких як концерт, концертино, вокальний цикл, балада, жанрового різноманіття фольклорних пісень у нових обробках та стилізаціях, творів зі складними інструментальними партіями та перекладень класичних творів української та світової спадщини. Зазначено, що при створенні сучасного ре-
пертуару народно-інструментального сольного виконавства, у діяльності композиторів превалює створення обробок українських народних пісень із розвиненою інструментальною партією. При написанні творів для народно-оркестрового виконання композиторська творчість (варіації, обробки, парафрази) характеризується тяжінням до неофольклоризму за рахунок використання
методів поєднання сучасних прийомів композиторської техніки, таких як урізноманітнення штрихової техніки, поліфонізація фактури та використання нетрадиційних прийомів гри з цитуваннями народних тем.
Суть розробки, основні результати:
Purpose of Article. The purpose of the article is to determine the characteristics and priorities of the modern Ukrainian academic solo, ensemble, and orchestral folk-instrumental performance in the context of the repertoire policy. To explore the work of leading contemporary Ukrainian composers of the folk-instrumental genre and to identify the characteristic features and the main trends of modern Ukrainian folk-instrumental art. Methodology. The methodology of the particular research is the organic combination of the basic principles of the study: objectivity, historicism, complexity, systematic, integrated approach, development and pluralism. To achieve the objectives of the study the following methods of scientific knowledge are implemented: problemchronological,
specific historical, statistical, descriptive, logical, and analytical. Scientific novelty of the work lies in the integrated analysis of the modern academic repertoire of folk instrumental performance in Ukraine. Conclusions. A tendency for treatment to works of large forms, such as Concerto, a Concertino, vocal cycle, the ballad, the genre diversity of folk songs in new arrangements and stylizations, works with complex instrumental parts and arrangements of classical works of Ukrainian and world heritage was determined in the context of contemporary academic repertoire of folk-instrumental performance. It was noted that the folk instrumental solo performance predominates in the work of composers within the creation of Ukrainian folk songs arrangements with a well-developed instrumental party. The composing work (variation, adaptation, paraphrase) is characterized by the inclination to neo-folk through the use of methods, the combination of modern techniques of composition technique, such as a variety of bar equipment, textures polyphonism and the use of unconventional playing techniques by quoting folk themes in terms of the creation process.