Короткий опис(реферат):
Дисертація присвячена проблемі взаємодії словесно-літературного і музичного планів, засобів оперної творчості як основи музичної концепції опери доби романтизму. Основою дослідження стає вивчення словесних логоформ і музично-тематичного змісту опери в процесі розуміння та інтерпретації оперної ідеї. У зв'язку із цим словесна творчість композиторів періоду романтизму розглядається як передумова розвитку синтетичної форми опери.
Висувається поняття музичної концепції опери, визначаються провідні способи взаємодії її словесного та музичного планів: узагальнено-риторичний та деталізовано-характерологічний. Аналітичним шляхом доводиться подвійність концепцій опер Ш. Гуно і П. Чайковського, створених на основі літературного першоджерела.
Визначення провідних рис і семантичних функцій музичних концепцій опер російських композиторів на сюжети «маленьких трагедій» О. Пушкіна, творів М. Мусоргського, М. Римського-Корсакова дозволяє пропонувати жанрову типологію оперних творів на основі способів і прийомів музичного осмислення слова.
Суть розробки, основні результати:
The Dissertation is devoted a problem of interaction of verbally-literary and musical plans, means of opera creativity as bases of the musical conception of an opera of Romanticism epoch. Studying verbal logos-forms and the musical-thematic maintenance of an opera in the course of understanding and interpretation of opera idea becomes a research basis. In the connection verbal creativity of composers of the Romanticism period is considered as the precondition of development of the synthetic form of an opera.
The conception of the musical conception of an opera is put forward; leading ways of its interaction of verbal and musical plans are defined: the generally-rhetorical and detailing characterologic. The analytical way proves a duality of conceptions of operas of S. Guno and P. Tchaikovsky created on the basis of the literary primary source.
Definition of leading lines and semantic functions of musical conceptions of operas of Russian composers on plots of «small tragedies» of A. Pushkin, works of M. Mussorgsky, N. Rimsky-Korsakov allows to offer genre typology of opera compositions on the basis of ways and receptions of musical comprehending of a word.