Короткий опис(реферат):
Дисертація є першою спробою здійснити комплексну музично-культурологічну концепцію розвитку та секуляризації православної духовної хорової музики в російсько-українській музичній культурі XVII-XXI ст.
Здійснено історичну періодизацію основних етапів розвитку та секуляризації православного духовного хорового мистецтва.
Визначено змістовні передумови секуляризації православної духовної хорової музики та її нової сакралізації. Виявлено негативні і позитивні аспекти процесу секуляризації та характер діалогових взаємодій антиномічних явищ “секулярного” та “сакрального”.
Досліджено становлення хорової культури Харківщини 2-ї пол. XIX - поч. XX ст. та шляхи її секуляризації.
Виявлено чинники впливу “Мусикійської граматики” М. Дилецького на секуляризацію православної духовної музики й оновлено уявлення про жанр хорового концерту в діахронічному та синхронному аспектах даної проблематики.
Уперше введено до наукового та практично-виконавського обігу несправедливо забуті хорові твори харківських композиторів-регентів кінця XIX - поч. XX ст. (П. І. Кравцова, О. Й. Литинського, П. Н. Толстякова).
Суть розробки, основні результати:
In the research the complex musical-culturological analysis of development and secularization of orthodox sacred choral music in the Russian-Ukrainian musical culture of XVII-XXI centuries is carried out for the first time.
Historical periodization of basic stages development and secularization of orthodox sacred choral art.
The thesis is devoted to the research of choral culture of Kharkiv region of the second half of XIX - the beginning of XX century and the process of its secularization.
The factors of influence of “Musikiyskaya Grammar” of N.Diletskiy on secularization of orthodox sacred music are found.
The idea about the genre of a sacred choral concert in the aspect of secularization of orthodox sacred music is updated.
For the first time in the history of musicology a number of the forgotten choral pieces of the Kharkiv composers-regents of the end of XIX - the beginning of XX centuries (P. I. Kravtsov, A. I. Litinskiy, P. N. Tolstyakov) are introduced in scientific and practical-performing usage.