Короткий опис(реферат):
У дисертації пропонується підхід до категорії піанізму з позиції сучасної когнітології і в зв'язку з типологічними тенденціями у вивченні фортепіанно-виконавського стилю, розкривається значення поняття піанізму в сучасному музикознавстві. Розглядається проблема фортепіанного стилю, висвітлюються особливості національно-типологічного (в єдності з етнопсихологічним) підходу до явища фортепіанного стилю. Розробляється поняття авторського стилю фортепіанного виконавства на основі когнітивного підходу до піанізму і визначаються ноетичні ігрові принципи фортепіанного виконавства. На основі текстологічного підходу музично-тематичні загальні форми руху характеризуються як історична і логіко-семантична основа піанізму. Визначення етапного історичного та індивідуально-особистісного стильового значення піанізму Ф. Ліста, М. Равеля, С. Рахманінова дозволяє здійснювати когнітивну класифікацію піанізму, а на її основі - пропонувати новий підхід до стильової типології фортепіанного виконавства. Дослідження дозволяє виявляти в піанізмі особливий когнітивний феномен який обумовлює індивідуально-особистісні якості (єдність якостей) фортепіанної гри набуває універсального стильового значення, виражає властивості особистісної свідомості і, одночасно, корінні властивості самої фортепіанної музики, є корелятом відносин між особистісним уявленням про можливий музичний зміст (звучання) і дійсністю звукового тексту музики.
Суть розробки, основні результати:
In the thesis approach to category of pianism from a position of modern cognitive science and in connection with typological tendencies in studying of piano and performing style is offered, value of a concept of pianism of modern musicology reveals. The problem of piano style is considered, features national and typological (in unity with ethnopsychological) approach to the phenomenon of piano style are lit. The concept of author's style of piano performance on the basis of cognitive approach to the phenomenon of pianism is developed and the noetic gaming principles of piano performance are defined. On the basis of textual approach musical and thematic general forms of motion are characterized as a historical and logiko-semantic basis of pianism. Definition of landmark historical and individual and personal style value of pianism of F. Liszt, M. Ravel, S. Rachmaninov allows to carry out cognitive
classification of pianism, and on its basis - to offer new approach toa style typology of piano performance.The research allows to find a special cognitive phenomenon which causes individual and personal qualities (unity of qualities) of a piano game in pianism, gains universal style value, expresses properties of personal consciousness and, at the same time, radical properties of the most piano music, is a correlate of the relations between personal idea of possible musical contents (sounding) and reality of sound text implementation of music.