Короткий опис(реферат):
Роботу присвячено вивченню європейської сольної духової композиторської та виконавської академічної творчості ХХ - початку ХХI ст. У праці проаналізовано процеси її формування в річищі камерно-інструментального музикування. Здійснено огляд історії одноосібного виконавства на духових академічних інструментах від найдавніших часів до початку ХХ століття. Окреслено найбільш характерні тенденції розвитку академічної духової сольної практики в композиторській та виконавській творчості ХХ - початку ХХI ст. Здійснено систематику сучасної сольної академічної духової творчості. Визначено специфіку одноосібної концертної духової практики,здійснено спробу дослідження її психофізіологічного аспекту. Висвітлено дидактичне значення композицій духового соло в контексті сучасного музично-освітнього процесу. Проведено виконавський аналіз найбільш виконуваних академічних композицій соло для духових дерев’яних і мідних інструментів. Створено реєстр зазначених творів, що репрезентують трьохсотлітній хронологічний діапазон: ХVІІІ - початок ХХІ століть включно.
Суть розробки, основні результати:
The investigationis devoted to studying of phenomenon solo in European wind academic composer and performing creation. The processes it’sforming are detectedby author in direction of chamber-instrumental performing intothis investigation. Researcher discloses the bright monologic directionality for this sphere of wind professional composer and performing artistic practice. The history of individual performing solo on wind academic instrumentsis opened by scientist from the most ancient times and to the beginning of the XXI century. Fundamental characteristic tendencies for developing of academic wind practice solo in composer and performing aspects are noted by authorof the exploration. The archiveof main the most performing compositions solo for wind academic instruments is generated by investigator in this scientific work. Thesemusical masterpiecessolo represent thechronological diapason from ХVІІІ - to the beginning of the ХХІ century including. The systematization of contemporary creation for academic wind instrumental solo is implementedby explorer. Particularity of individual concert wind practice as well as its psychological aspect is denoted by investigator into this dissertation. The didactical significance for compositions of wind instrument solo is revealed into context of the modern musically educational process. The profound performing analysis of the most renowned wind masterpieces solo for professionalwind wood and brass instruments is made by researcherinto this academic scientific investigation.