Abstract:
Мета роботи – виявити шляхи активізації розвитку сприйняття сучасної музики на основі ефективного
засвоєння студентами нового музичного матеріалу та підготовки їх до самостійного засвоєння сучасної музики.
Методи дослідження. Для розв‘язання поставлених завдань були використані теоретичні та емпіричні методи,
серед яких: аналіз – синтез, індукція – дедукція, класифікація – узагальнення, педагогічне спостереження,
бесіда, аналіз результатів навчально-творчої діяльності. Актуальність роботи полягає в її відповідності
сучасним потребам національного мистецтва та освіти, а саме - в здоланні стереотипу музичного мислення, що
є актуальним завданням сучасної музичної освіти. Наукова новизна: вперше висвітленно результати власного
досвіду у розвитку рефлексивних умінь майбутніх викладачів по класу «гітара» на основі аналізу виконавської
та дослідницької діяльності. Висновки. Відтак, можна впевнено стверджувати, що в процесі навчання та
виховання студентів музичного коледжу або ВНЗ розвиток їх творчої активності відіграє одну з провідних
ролей, бо музичне мистецтво неможливе без творчості у всіх його проявах. Знання лише тоді стають
повноцінними, коли вони здобуваються не тільки зусиллями пам‘яті, але й за участі творчого мислення.
Підготовка фахівців потребує більш значного врахування індивідуальних особливостей студентів та уваги до їх
развитку і формування творчої особистості на заняттях з фаху. Активізація мислення повинна бути направлена
на те, щоб навчити думати, працювати творчо, развинути індивідуальні навички студентів у придбанні знань
Description:
The purpose of the article is to determine the ways of activating the development of perception of modern music
on the basis of effective assimilation of new musical material by students and preparing them for independent mastering
of modern music. Methodology. To solve the tasks, theoretical and empirical methods were used, including analysis -
synthesis, induction - deduction, classification - generalization, pedagogical observation, conversation, analysis of the
results of educational and creative activities. The relevance of the work lies in its compliance with the modern
requirements of national art and education, namely, in overcoming the stereotype of musical thinking, which is an
urgent task of modern music education. The object of the research is the process of professional training of students.
The process of developing the perception of modern music, the formation of reflexive skills in the process of training a
guitarist. Scientific novelty. This work is an illumination of the results of one's own experience in the development of
reflexive skills of future teachers in the "guitar" class based on the analysis of performing and research activities.
Conclusions. Thus, we can confidently assert that in the process of teaching and educating students of music colleges
or universities, the development of their creative activity plays one of the leading roles, because the art of music is
impossible without creativity in all its manifestations. Knowledge only becomes full-fledged when it is acquired not
only through the efforts of memory but also with the participation of creative thinking. The training of specialists
requires more significant consideration of the individual characteristics of students and attention to their development
and the formation of a creative personality in the classroom in the specialty. Activation of thinking should be aimed at
teaching thinking, working creatively, developing students' individual skills in acquiring knowledge