Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити особливості зародження та специфіку еволюції сценічних форм бального танцю за доби Античності, Середньовіччя та Ренесансу. Методологія дослідження. Дослідження генези та розвитку сценічного бального танцю здійснено на основі синтезу культурологічного та мистецтвознавчого методологічних підходів, що посприяли осмисленню процесу формування та еволюції сценічних форм бального танцю в історичній ретроспективі, проведенню аналізу особливостей сценічних танців Античності, Середньовіччя та Ренесансу; вивченню та виявленню композиційного вирішення театралізованих вистав бальної хореографії. Наукова новизна. Досліджено та проаналізовано процес формування, становлення та розвитку сценічного бального танцю в контексті специфічних типів художнього мислення доби Античності, Середньовіччя та Відродження, в яких відображаються не лише ідеологічні потреби та уявлення, співвідношення сценічного танцювального мистецтва з дійсністю, а й визначається сукупність принципів хореографії в їх теоретичному та практичному втіленнях. Висновки. Дослідження виявило, що сценічні форми танцю побутували з античних часів та мали ряд характерних відмінностей від народних танців. Бальний танець як історичне явище з‘явився у ХІІ ст. із побутових форм народного танцю, що зумовило його масштабну популяризацію та посприяло становленню на певному історичному етапі розвитку суспільства з посиленням соціального розшарування. Процес професіоналізації аматорського побутового, тобто формування придворного бального танцю, відбувався в безпосередньому поєднанні з театральними формами сценічного танцю. Наявність багатьох різноманітних творчих позицій та художньо-виражальна необхідність посприяли становленню різноманітних форм сценічного танцю. Проведення аналізу специфіки сценічних хореографічних постановок бальних танців в історичній ретроспективі засвідчило, що не зважаючи на чітку межу між соціальними (бальними) та театральними танцями, що відрізняються за характером та функціями, вони все ж зберігають багато спільного: набір кроків та термінологія опису, риси притаманні малюнку танців. Проте орієнтування танцюристів на глядача, відповідно до сценічного простору та певних привнесених елементах театральності, засвідчують наявність відмінних характеристик.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to identify the features of the origin and specificity of the evolution of stage forms of ballroom dance in the era of Antiquity, the Middle Ages, and the Renaissance. Methodology. The study of the genesis and development of stage ballroom dancing was carried out on the basis of a synthesis of culturological and art history methodological approaches, which contributed to understanding the process of formation and evolution of stage forms of ballroom dance in historical retrospective, analyzing the features of stage dances of Antiquity, the Middle Ages and the Renaissance; the study and identification of compositional solutions for theatrical performances of ballroom choreography. Scientific novelty. Studied and analyzed the process of formation, formation, and development of stage ballroom dance in the context of specific types of artistic thinking of the era of Antiquity, the Middle Ages and the Renaissance, which reflect not only ideological needs and ideas, the relationship of stage dance art with reality, but also determine the totality of the principles of choreography in them theoretical and practical incarnations. Conclusions. The study revealed that the stage forms of dance have existed since ancient times and had a number of characteristic differences from folk dances. Ballroom dance as a historical phenomenon appeared in the XII century. from everyday forms of folk dance, which led to its large-scale popularization and contributed to the formation at a certain historical stage in the development of society with increased social stratification. The process of professionalization of amateur household, that is, the formation of a court ballroom dance, took place in direct contact with theatrical forms of stage dance. The presence of many different creative positions and artistic and expressive necessity contributed to the formation of various forms of stage dance. An analysis of the specifics of the stage choreographic productions of ballroom dances in historical retrospective showed that despite the clear boundary between social (ballroom) and theater dances, which differ in character and function, they still retain a lot in common: a set of steps and description terminology, features inherent in the figure dances. However, the orientation of the dancers to the viewer, in accordance with the stage space and certain introduced elements of theatricality, indicate the presence of excellent characteristics.