Короткий опис(реферат):
Мета статті – визначити семантику акціональних форм та композиційних структур хороводів і танцювальних пантомім, головним персонажем яких виступають антропоморфні образи, характерні для традиційної календарної-річної, ініціально-посвячувальної та сімейно-побутової обрядовості, що становить першооснову художньої творчості українців. Методологія дослідження базується на засадах комплексного підходу та застосуванні аналітичного (мистецтвознавчий, філософський, культурологічний підходи до окресленої тематики), історичного (дослідженні ґенези та розвитку українського хореографічного мистецтва), культурологічного (розгляд функції, які виконує народна танцювальна культура в духовному житті українського етносу) та семіотичного (аналіз знакової структури танцю, семантики танцювальної символіки) методів. Наукова новизна: проведено комплексне мистецтвознавче дослідження антропоморфних образів, які в українській національній традиції стали символами, встановлено їх глибинне семантичне значення та функціональну роль у вітчизняному танцювальному мистецтві. Висновки. Серед образного багатства української народної хореографії постало багато знаків-символів, персонажів-символів, які репрезентуються в просторових малюнках і фігурах танцю, відтворюються пластикою виконавців. Дослідження структурно-вербальних та символічних ознак цих хореографічних зразків дозволяють стверджувати, що вони, без сумніву, мають архаїчні витоки, і в ігровій формі відтворюють унікальний варіант перехідного обряду, пов'язаного з життям людини, її статусом і зовнішнім світом.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to define the semantics of the actional forms and compositional structures of circle dances and dancing pantomimes featuring the anthropomorphic images which are characteristic of the traditional annual calendar, rites of passage, and family routine ceremonialism laying the original background of the Ukrainian artwork. The methodology rests on the grounds of the complex approach and the application of analytical (art-critical, philosophical, cultural approaches to the field of study), historical (the Ukrainian choreography genesis study), cultural (examining functions performed by folk dancing culture in the spiritual life of the Ukrainian ethnos) and semiotic (analysis of dance signs structure and dancing symbols semantics) methods. Scientific novelty: the author has conducted a complex art critical research of the anthropomorphic images that became symbols in the Ukrainian national tradition with the determination of their in-depth semantic meaning and functional role in the national dancing art. Conclusions. Within the imagery richness of the Ukrainian folk choreography, there are a lot of sign-symbols, character-symbols represented in dance space patterns, and figures reproduced by performers‘ plastic movements. The study of the structural-verbal and symbolic features of these choreographic patterns gives reasons to claim about their undoubted archaic roots in a play mode reflecting the unique variant of the transitional ritual (passage rite) related to an individual‘s life, his status, and the external world.