Короткий опис(реферат):
Мета статті – виявити вплив семантично-знакової системи традиційного жіночого одягу на формування і
розвиток тенденцій сучасного дизайну на прикладі хустки. Методологія дослідження. Застосовано порівняльно історичний та історично-типологічний методи з метою виявлення тенденції розвитку хустки як елементу
жіночого костюма; герменевтичний метод, що посприяв розумінню та трактуванню знаків та символів як
складових традиційної культури; системний метод (для розгляду системи символів жіночої хустки як
культурологічного та художнього явища); метод мистецтвознавчого аналізу (за М. Бахтіним та О. Лосєвим);
метод функціонального характеру (для виявлення основних функцій елементів семантично-знакової системи та
розкриття їх значення для вираження естетичних, сакральних та етичних мотивів) та ін. Наукова новизна.
Досліджено семантику хустки як елементу жіночого національного костюма, особливості колористичних та
композиційних рішень декораційного оздоблення жіночої хустки, проаналізовано основні орнаментальні мотиви
і форми в контексті можливостей їх використання в сучасному дизайні; виявлено та обґрунтовано вплив
семантично-знакової системи традиційної жіночої хустки на розвиток сучасного дизайну одягу; здійснено
семантизацію елементів системи символів традиційної жіночої хустки; охарактеризовано особливості
інтегрування елементів орнаменту традиційної національної хустки в дизайнерський одяг ХХІ ст.;
проаналізовано проблематику сенсу та його вираження засобами образотворчих і кольорових символів у сучасній
жіночій хустці. Висновки. Зберігаючи прадавню сакральну символіку полотна, характерну для міфологічної
свідомості, а також засвоюючи багатовіковий досвід християнського осмислення, хустка протягом багатьох
століть лишається невід’ємною частиною традиційного жіночого костюма. У дизайні жіночої хустки ХХІ ст.
активно використовується семіотика кольору, що виступає як символічний орієнтир сформованих в історії,
культурі та філософії асоціацій. Флоральні образи є естетичною цінністю предметного середовища та
реалізуються в процесі художньої творчості дизайнерів, збагачуючи естетику середовищного простору людини.
На сучасному етапі звернення вітчизняних дизайнерів одягу до етнічного стилю зумовлює доцільність
поглиблення розуміння його семантично-знакової системи. Виявлення особливостей семіотики кольору
традиційної української жіночої хустки, дослідження та аналіз її символіки надають сучасному дизайнеру
практично необмежений вимір для творчості та сприяють посиленню національної самосвідомості.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to reveal the influence of the semantic-symbolic system of traditional women's
clothing on the formation and development of trends in a modern design using the example of a scarf. Methodology.
Comparative-historical and historical-typological methods have been applied in order to identify the tendency in the
development of a headscarf as an element of a woman's costume; the hermeneutic method, which helped to understand
and interpret signs and symbols as components of traditional culture; systemic method (for considering the system of
symbols of a woman's headscarf as a cultural and artistic phenomenon); the method of art history analysis (according to
M. Bakhtin and A. Losev); a method of a functional nature (for identifying the main functions of the elements of a
semantically sign system and revealing their significance for expressing aesthetic, sacred and ethical motives), etc.
Scientific novelty. The semantics of the headscarf as an element of the female national costume, the peculiarities of the coloristic and compositional solutions of the decorative design of the female headscarf are investigated, the main
ornamental motifs and forms are analyzed in the context of their use in modern design; revealed and substantiated the
influence of the semantic-symbolic system of the traditional women's headscarf on the development of modern clothing
design; the semantisation of the elements of the system of symbols of the traditional women's headscarf has been carried
out; the features of the integration of the elements of the ornament of the traditional national headscarf into the designer
clothes of the 20th century are characterized; analyzed the problems of meaning and its expression by means of pictorial
and colored symbols in a modern woman's headscarf. Conclusions. Preserving the ancient sacred symbolism of the
canvas, characteristic of the mythological consciousness, as well as mastering the centuries-old experience of Christian
understanding, the headscarf has remained an integral part of the traditional female costume for many centuries. In the
design of the 21st-century women's scarf. semiotics of color is actively used, which acts as a symbolic guideline for
associations that have developed in history, culture, and philosophy. Floral images are the aesthetic value of the subject
environment and are realized in the process of artistic creativity of designers, enriching the aesthetics of human ecological
space. At the present stage, the appeal of domestic clothing designers to the ethnic style makes it expedient to deepen the
understanding of its semantical sign system. Revealing the peculiarities of the semiotics of the color of a traditional
Ukrainian women's headscarf, research and analysis of its symbolism provide a modern designer with an almost unlimited
dimension for creativity and contribute to the strengthening of national self-awareness.