Короткий опис(реферат):
Метою роботи виступає усвідомлення архетипового кореня цілотонних побудов ладових структур
О.Скрябіна та О. Мессіана у відбиття актуального для ХХ століття відсторонення від гармонічної системи на
користь лінеарно-мелодійного підходу, детермінованого архаїчними структурами індо-іранського мелодійного
базису. Методологічною основою дослідження виступає культурно-історичний концепт в традиціях О. Лосєва,
в якому ті чи інші засоби виразності мистецтва апробуються культурною генезою і культурною ідеєю часу.
Використовуємо аналітичний, порівняльно-історичний і жанрово-номінативний музикознавчі підходи,
обумовлені естетико-культурологічними та філософськими позиціями. Для роботи мають значення також
герменевтичні лінії інтонаційного підходу в музикознавстві в традиціях Б. Асаф'єва і Б.Яворського в Україні, які
контактні з вербально-центристським підходом до музики у французькій традиції і яскраво виражені Ж.-Ж. Руссо
і його послідовниками рівня Ю. Кристєвої. Наукова новизна визначається першістю автора дослідження в заяві
витоків сакральної детермінації ладового мислення й О. Скрябіна, й О. Мессіана в культурних стимулах індо-
іранської архаїки. Це стимулювало «скіфство» в слов'янському художньому світі початку ХХ століття і
кельтсько-східні посилання розробок К. Дебюссі, визначивши індо-філософську спрямованість францисканства
О. Мессіана. Висновки. Культурно-соціальні джерела інтервально-ладових побудов О. Скрябіна та О. Мессіана
вказують в обох випадках на ірано-індійську основу європейської архаїки, яка у французького композитора
знаходить відвертий крен до індуїстсько-філософського і ритмічного запозичення. У О. Скрябіна парадоксально
змикаються пошуки скіфсько-іранських коренів архаїчних смислових позицій, багатовекторно обговорюваних в
колах російських футуристів (на чолі з М. Кульбіним) і польських символістів. Безпівтоново-цілотонна
мелодійна основа, що заохочує опору на квартову і великотерцову вертикаль в О. Скрябіна і К. Дебюссі, живила
відкриття нової модальності О. Мессіана, що затвердила в авангарді другої хвилі скрябінівський «нерв» як
містеріально-літургійне трактування музичного вираження – див. гепталогію «Світло» К. Штокхаузена,
меморіальний символізм композицій Л. Ноно та абсурдистський абстракціонізм творів П. Булеза, ін.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to understand the archetypal root of the whole-tone constructions of Fret structures
of A. Scriabin and A. Messian in reflecting the detachment from the harmonic system that is relevant for the twentieth
century in favor of a linear-melodic approach, determined by the archaic structures of the Indo-Iranian melodic basis. The
methodology of the research is a cultural and historical concept in the traditions of A. Losev, in which certain means of
expressing art are tested by the cultural genesis and cultural ideas of the time. We use analytical, comparative-historical,
and genre-nominative musicological approaches based on aesthetic, cultural, and philosophical positions. The
hermeneutical lines of the intonation approach in musicology in the traditions of B. Asafyev and B. Yavorsky in Ukraine,
which are in contact with the verbal-centrist approach to music in the French tradition and are clearly expressed by J.-J.
Rousseau and his followers of the level of Y. Kristeva, are also important for the work. The scientific novelty is
determined by the primacy of the author of the study in the statement of the origins of the sacred determination of Fret
thinking and O. Scriabin, and O. Messian in the cultural incentives of Indo-Iranian archaism. This stimulated "scythism"
in the Slavic art world of the early twentieth century and Celtic-eastern references to the developments of C. Debussy, determining the Indo-philosophical orientation of Fr. Messian's franciscanism. Conclusions. Cultural and social sources
of interval-fret constructions by A. Scriabin and A. Messian point in both cases to the Iranian-Indian basis of European
archaism, which in the French composer finds a frank bias towards Hindu-philosophical and rhythmic borrowing. IN O.
Scriabin paradoxically closes the search for Scythian-Iranian roots of archaic semantic positions, multi-vector discussed
in the circles of Russian Futurists (led by N. Kulbin) and Polish Symbolists. The semitone-whole-tone melodic basis,
which encourages support for the quart in A. Scriabin and K. Debussy, fueled the discovery of a new modality of A.
Messian, which established in the vanguard of the second wave Scriabin's "nerve" as a mysterious and liturgical
interpretation of the musical expression in "Light" by K. Stockhausen, the memorial symbolism of L. Nono and absurdist
abstractionism of the works of P. Boulez, others.