Короткий опис(реферат):
Дослідження присвячене аналізу особливостей пластичного оздоблення
різних споруд Києва епохи модерну, що постали на межі ХІХ – ХХ ст.: фасадів
особняків, прибуткових будинків та громадських споруд.
На основі опрацювання значного корпусу друкованих джерел, в роботі
було опрацьовано низку важливих питань. Поетапний аналіз різних типів споруд
Києва, особливості авторської манери їх творців, роль і значення їхнього внеску
у формування нового обличчя міста, дозволили уточнити проблему періодизації
поширення модерну у столиці, а відтак етапи появи в декорі фасадів різних
пластично-декоративних систем.
Було встановлено, що пластичний декор споруд епохи модерну в Києві
засвоїв широкий діапазон мотивів і композиційних систем. Останні нерідко
демонструють зв’язки з традиціями західноєвропейського насамперед франко-
бельгійського модерну. Здійснено спробу класифікації мотивів пластичного
декору за типами.
Водночас помітне місце у підходах до оздоблення фасадів споруд раннього
етапу розвитку стилю, займає синтез засобів історизму і модерну. Окрему увагу
у тексті роботи було приділено питанню етапів і шляхів поширення у Києві
оздоблювальних традицій українського національного модерну, що їх
формування значною мірою пов’язане з іменем відомого архітектора Василя
Кричевського. Внаслідок інтересу до його проектів та оздоблювальних підходів,
у столиці сформувався один із важливих осередків модерну.
Внаслідок визначення й аналізу джерел стилістики пластичного декору у
спорудах київського модерну, було з’ясовано їх основні тенденції.
Суть розробки, основні результати:
The research is devoted to the analysis of the peculiarities of the plastic
decoration of various buildings of the Art Nouveau era in Kyiv that appeared at the
turn of the nineteenth and twentieth centuries: the facades of mansions, apartment
buildings, and public buildings.
Based on the study of an impressive corpus of printed sources, the paper
addresses a number of important issues. A step-by-step analysis of various types of
Kyiv buildings, the peculiarities of the author's style of their creators, the role and
significance of their contribution to the formation of the new face of the city, allowed
us to clarify the problem of periodizing the spread of Art Nouveau in the capital, and
thus the stages of appearance of various plastic and decorative systems in the facade
decor.
It has been established that the plastic decor of Art Nouveau buildings in Kyiv
has assimilated a wide range of motifs and compositional systems. The latter often
demonstrate connections with the traditions of Western European, especially Franco-
Belgian Art Nouveau. An attempt is made to classify the motifs of plastic decor by
type.
At the same time, a prominent place in the approaches to decorating the facades
of buildings of the early stage of the style's development is occupied by the synthesis
of historicism and modernism. Special attention in the text of the work was paid to the
issue of the stages and ways of spreading the finishing traditions of Ukrainian National
Art Nouveau in Kyiv, since their formation is largely associated with the name of the
famous architect Vasyl Krychevsky. The interest in his projects and decoration
approaches led to the formation of one of the most important centers of Art Nouveau
in the capital.