Короткий опис(реферат):
Мета статті - дослідити трансформацію галереї образів українських політичних діячів у живописній декорації Успенського собору Києво-Печерської лаври XVIII-ХХІ ст. Методологія дослідження ґрунтується на використанні історико-культурного, мистецтвознавчого аналізу для вивчення архівних джерел і фотографій, живописних композицій Успенського собору. Наукова новизна роботи. Розкрито історичний розвиток образів українських князів і гетьманів у розписах Успенського собору Києво-Печерської лаври XVIII-ХХІ століть. Простежено трансформацію семантики
образів князів і композиції галереї благодійників. Визначено семантику галереї благодійників у сучасному живописі собору. Висновки. У бароковій декорації Успенського собору XVIII століття існувала галерея князів-благодійників. У 1770-х (Захарія Голубовський, 1772-1777) було зображено князів та княгинь України-Русі, російських царів. У написаній заново галереї (І. Юрін, 1811) образи князів і царів збереглись, жіночі образи зникли, але з’явились образи українських гетьманів (І. Скоропадський, Б. Хмельницький, І. Мазепа). У 1835 р. зображення гетьманів зафарбували. У новій декорації собору (В. Верещагін, 1894-1900) образи князів-благодійників поступилися місцем образам князів-
святих. Образ київського князя Святослава Ярославича, який взяв участь у закладанні Успенського собору, зберігався в усіх розписах XVIII-ХХІ ст. У сучасних розписах собору в основу галереї благодійників покладено живопис 1772-1777 рр. та 1811 р. Її складають образи гетьманів, князів, княгині, царів. У сучасній галереї благодійників (А. Гончар, О. Григоров, 2012-2013) акцентовано ідею предстояння перед Богородицею з Немовлям, ідею відповідальності політичних діячів.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to study the transformation of the gallery of Ukrainian politicians’ images of in the Kyiv- Pechersk Lavra’s Dormition Cathedral paintings in the XVIII-ХХІ centuries. The methodology is based on the historical and cultural, art study analysis for the studies the records and archival photographs, the painting compositions in the Kyiv-Pechersk Lavra’s Dormition Cathedral. Scientific novelty. The historical evolution of the Ukrainian princes and hetmans’ images in the Kyiv-Pechersk Lavra’s Dormition Cathedral paintings in the XVIII-ХХІ centuries has been researched. The transformation of the princes’ images semantics and the donators’ gallery composition has been observed. The donators’ gallery semantics in the contemporary mural paintings in the cathedral has been defined. Conclusions. There was the princes-donators’ gallery in the Dormition Cathedral’s Baroque decoration in the XVIII century. In the 1770s (Zakhariia Holubovskyi, 1772-1777), the princes and princesses of Ukraine-Rus, the Russian tsars, were painted. In the renewed gallery (I. Yurin, 1811), the princes and tsars’ images were preserved, the women’ images were removed, the hetmans’ images (I. Skoropadskyi B. Khmelnytskyi I. Mazepa) were superinduced. In 1835 the hetmans’ images were painted over. The princes-donators’ images gave place to the princes-saints one in the new cathedral’s decoration (V. Vereshchahin, 1894-1900). The image of Kyivan prince Sviatoslav Yaroslavych who took part in the foundation of the Dormition Cathedral, was preserved in the mural paintings during the XVIII-ХХІ
centuries. The donators’ gallery is based on the painting 1772-1777 and 1811 in the contemporary mural paintings. It consists of images of the hetmans, princes, princes, and tsars. The idea of the adoration of the Mother of God, as well as one of the politicians’ responsibility, is emphasized in the contemporary donators’ gallery (A. Honchar, O. Hryhorov, 2012-2013).