Короткий опис(реферат):
Мета роботи. Узагальнення закономірностей явищ та процесів соціальних комунікацій і розробка на цій основі їх єдиної математичної моделі. Методологічним базисом дослідження обрано системний, інфометричний і синергетичний підходи до розвитку математичних засад соціальних комунікацій. Перший з них (системний) спрямований на узагальнення емпіричних закономірностей
масштабування в бібліотечній справі, лінгвістиці та наукознавстві. Другий (інфометричний) орієнтований на одержання аналітичного опису кількісних відношень між суб’єктами та об’єктами соціальних комунікацій, третій (синергетичний) – на створення їх єдиної математичної моделі.
Наукова новизна роботи полягає у розвитку уявлень про масштабну інваріантність явищ і процесів
соціальних комунікацій, які апроксимуються емпіричними закономірностями Бредфорда, Лотки та Ципфа. Здійснено комплексний аналіз цих закономірностей і констатовано, що вони відрізняються тільки сферами використання і слід ставити питання про встановлення єдиної математичної моделі цих закономірностей. Обґрунтовано необхідність використання стійких законів розподілу теорії ймовірностей для аналітичного опису феномену масштабування та самоорганізації процесів
соціальних комунікацій. Встановлено, що розглянуті процеси описуються стійким законом розподілу з характеристичним коефіцієнтом, рівним константі золотого перетину. Висновки. Закономірність концентрації та розсіювання інформації Бредфорда, лінгвостатистична закономірність Ципфа ізакономірність розподілу вчених за публікаційною активністю Лотки є виявом латентних відношень між суб’єктами й об’єктами соціальних комунікацій (авторами, публікаціями, термінами тощо).
Здійснене в роботі з’ясування цих прихованих відношень і визначення математичного апарату для їх точного опису й аналізу забезпечить розвиток наукової бази соціальних комунікацій і перехід від апроксимаційного до аналітичних досліджень у цій сфері.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to generalize the patterns of phenomena and processes of social communications and to develop on this basis their unified mathematical model. The methodology is a systematic, infometric, and synergetic approaches to the development of mathematical principles of social communication. The first one (systematic) is to generalize the empirical patterns of scaling in librarianship,
linguistics, and science. The second one (infometric) is to obtain an analytical description of the quantitative relationship between the subjects and objects of social communications, the thirdone (synergetic) is to create their unified mathematical model. The scientific novelty of the work lies in the development of ideas about the large-scale invariance of phenomena and processes of social communications, which are approximated by the
empirical laws of Bradford, Lotka, and Zipf. A comprehensive analysis of these patterns was performed, and it was stated that they differ only in areas of use, and we should raise the question of establishing a unified mathematical model of these patterns. The necessity of using stable laws of distribution of probability theory for the analytical description of the phenomenon of scaling and self-organization of social communication
processes was substantiated. It was found that the considered processes are described by a stable distribution
law with a characteristic coefficient equal to the constant of the golden section. Conclusions. Bradford’s law of concentration and scattering of information, Zipf ’s linguistic-statistical law, and Lotka’s law of distribution of scientists by publishing activity are manifestations of latent relations between subjects and objects of social
communication (authors, publications, terminology, etc.). Clarifying these hidden relationships and defining the mathematical apparatus for their accurate description and analysis, as was done in the study, will ensure the development of the scientific base of social communications and the transition from approximation to analytical research in this area.