Короткий опис(реферат):
The purpose of the article is to examine and assess the role played by television in modern society in defining the classification  of  entertaining  television  formats  and  the  television formats influence on the recipients’ minds.  The methodology  of  the  research  is based on the selection of the  actual  material  on  the  suggestive  properties  study  of 
television is based on the domestic and foreign scholars’ concepts, as well as on the philosophers views, sociologists, semiotics, cultural scientists, art critics,  who  consider  television as a phenomenon of modern culture. The scientific novelty of  the  work  lies  in  that  the  semantic  properties'  perception  of  reality  on  TV  has  got  a  tendency  to  withdraw from  person’s  conscious control  and  society,  pushing  the  subconscious  of  the viewer to mythological stereotyping. Conclusions. In practice, everyone  is  influenced  by various media. Creating  the  whole  picture  of  reality  with  all  its contradictions  can  bring  us  to  a  comprehensive  understanding  of  the  world  in  all  its  diversity,  which  will  help,  in  our opinion, overcome the crisis on a television screen, where today a vivid visual image often covers the lack of spirituality and the screen’s aggressiveness
 
Суть розробки, основні результати:
Мета дослідження полягає у вивченні та оцінці тієї ролі,  яку  відіграє  телебачення  в  сучасному суспільстві, у визначенні класифікації розважальних телевізійних форматів та впливу телевізійних форматів на свідомість  реципієнтів.  Методологія дослідження. Добір фактичного матеріалу щодо вивчення сугестивних 
властивостей  телебачення ґрунтується на  концепціях  вітчизняних  і  зарубіжних  вчених,  а  також  на  поглядах філософів,  соціологів,  семіотиків,  культурологів,  мистецтвознавців,  що  розглядають  телебачення  як  явище сучасної культури. Наукова новизна. У статті показано, що сприйняття смислових властивостей реальності на ТБ  має  тенденцію  до  відходу  з-під  свідомого  контролю  людини  і  суспільства, підштовхуючи підсвідомість телеглядача до міфологічної стереотипізації.  Висновки.  Кожен  з  нас  на  практиці  піддається  впливу  різних 
засобів масової інформації. Створення цілісної картини реальності з усіма її суперечностями може наблизити нас до комплексного розуміння навколишнього світу у всій його різноманітності, що допоможе, на нашу думку, подолати  кризу  на  телевізійному  екрані,  де  сьогодні  яскравий  візуальний  образ  нерідко  прикриває 
бездуховність і агресивність екрану.