Abstract:
Визначено, що на сьогодні інтернет-ЗМК і соціальні мережі надважливі для популяризації читання, зокрема, серед студентської молоді. Тому у студентських
проектах, спрямованих на промоцію та пропагування книг, запропоновано такі жанри: інтернет-анотації, відеорецензії, букстаграми, теледайджести. Представлено в динаміці зростання запитів і продажів рекламованих книжкових видань. Зроблено висновок про ефективність вибраних жанрів реклами та пропагування книг і рекламно-промоційних заходів.
Мета дослідження – визначити сучасний інструментарій формування читацької компетенції і культури у студентської молоді, зокрема методи і засоби популяризації читання, та проаналізувати ефективність їх упровадження. У статті розглядаються можливі сучасні шляхи формування у студентської молоді інтересу до читання. Методологія дослідження передбачає застосування загальнонаукових та спеціальних методів опису, порівняльного аналізу та узагальнення результатів
емпіричного дослідження, методу проектів для перевірки ефективності формування читацької компетенції і культури.
Description:
It has been determined that online mass media and social networks are essential for the popularization of reading, particularly among student youth. Therefore, for the student start-ups that aimed at promotion and popularization books, genres like online annotations, video reviews, bookstagrams, television digests are offered. Through the implementation of the start-up «Book in a virtual environment» the effectiveness of the popularization of reading literature using mass media proved. Growth of the advertised book editions requests and sales is represented in dynamics. A conclusion about the effectiveness of selected genres of books' advertising and promotion and promotional
activities made.
The purpose of the article is to identify modern tools for the formation of student youth's reading competence and culture, in particular methods and means of popularization of reading, to analyze the effectiveness of their implementation. In the article, possible modern ways of the formation of student youth's reading interest are considered. The methodology of research is to apply general scientific and specific methods of description, comparative analysis, and generalization of the empirical research results, method of projects to check the effectiveness of reading competence and culture formation.