dc.contributor.author |
Беда, Ольга Михайлівна |
|
dc.date.accessioned |
2020-06-01T10:02:54Z |
|
dc.date.available |
2020-06-01T10:02:54Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Беда О. М. Андеграунд в українській музиці неакадемічної традиці // Культура і сучасність. 2019. № 2. С. 161-165. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1068 |
|
dc.description |
The purpose of the article. The study considers underground music of a non-academic tradition in the context of the development of Ukrainian musical art in the Soviet and post-Soviet times. The methodology of the research involves the use of the historical-cultural method, which allowed to highlight the milestones of the Ukrainian underground non-academic music. The scientific novelty of the research consists in the fact that for the first time in the Ukrainian science the underground in the music of the non-academic tradition in its historical dynamics was considered, two types of underground music were defined and characterized - nonconformist and niche. Conclusions. Underground as “underground” art in different types of society has different socio-cultural functions. The totalitarian underground is both elitist and mass art, which
has a pronounced nonconformist character, and its content is aimed at overcoming the restriction of human rights and freedoms, as well as the creative will of the artist. In open societies, the underground becomes peculiar self-expression of the creative elite and is aimed at a narrow audience; today, it has a pronounced niche character. The creativity of the Ukrainian jazz groups "Jungleman," "4.A.Y.K.A.", "Luk" is a representative of the underground of the post-Soviet era, which is
characterized by the elitist nature of music and the lack of promotion adopted in the show business. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи. У дослідженні розглянуто андеграундну музику неакадемічної традиції в контексті розвитку українського музичного мистецтва радянської й пострадянської доби. Методологія дослідження передбачає використання історико-культурного методу, який дозволив виокремити віхи української андеграундної неакадемічної музики. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше в українській науці було розглянуто андеграунд в музиці неакадемічної традиції в її історичній динаміці, визначено та охарактеризовано два типи андеграундної музики - нонконформістський та нішевий. Висновки. Андеграунд як підпільне мистецтво в різних типах суспільства має різні соціокультурні функції. У тоталітарних суспільствах андеграундним є й елітарне, й
масове мистецтво, яке має яскраво виражений нонконформістський характер, а його зміст спрямований на подолання обмеження прав і свобод людини, а також творчого волевиявлення митця. У відкритих суспільствах андеграунд стає своєрідним самовираженням творчої еліти й спрямований на вузьку аудиторію, сьогодні він має яскраво виражений нішевий характер. Творчість українських ейсид-джазових колективів «Jungleman», «4.А.Й.К.А», «Lюk» є репрезентантом андеграунду пострадянської доби, якому властивий елітарний характер музики та відсутність промоції шоу-бізнесового типу. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
андеграунд |
uk_UA |
dc.subject |
нонконформізм |
uk_UA |
dc.subject |
джаз |
uk_UA |
dc.subject |
рок |
uk_UA |
dc.subject |
ейсид-джаз |
uk_UA |
dc.subject |
творчість гуртів «Jungleman», «4.А.Й.К.А» та «Lюk». |
uk_UA |
dc.title |
АНДЕГРАУНД В УКРАЇНСЬКІЙ МУЗИЦІ НЕАКАДЕМІЧНОЇ ТРАДИЦІЇ |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Underground in Ukrainian music of non-academic tradition |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |